Reading A Book

By Mysara Newrie - Saturday, June 01, 2024

Back then on 2015-2017, aku sangat gilakan baca novel-novel, bukan novel cinta tapi novel thriller yang dari local

Masa tu FIXI, Dubook Press -- to name a few publisher, sangat famous. Sebab masa tu semua buku keluaran mereka dari genre yang tak logik akal, jenis indie dan tak semestinya mendayu-dayu sangat pasal cinta

Dulu ya lah aku layan pasal novel cinta ni. My first novel was Ombak Rindu, masa tu Darjah 5 kot? Hahaha then the rest is history

Macam lepas tengok satu movie yang penuh pengembaraan, sama jugak macam membaca. Otak aku pulak jenis boleh berimaginasi dengan tinggi, so dengan membaca pun aku boleh bayangkan watak, situasi tu. I remembered back then masa aku baca Salina dari A Samad Said (which is aku tak habis baca pun!) aku boleh bayangkan dengan jelas situasi dia dari zaman lama tu, walhal aku tak pernah pun hidup zaman tu! Tapi aku boleh bayangkan semuanya jelas dalam otak aku

Maybe sebab tu kadang-kadang aku rasa cepat penat sebab otak aku imaginasi tinggi sangat 

Back to the story -- dalam satu hari, aku boleh habis baca satu novel Fixi tu. Beli jam 9 malam lepas dinner, pukul 3 4 pagi aku dah habis baca. Masa tu aku puas baca novel-novel indie sebab aku dah puas dengan novel cinta. Time tu publisher from Karangkraf, Alaf21. Budak-budak zaman aku mesti tahu kan? Hihihi

So bila ada keluaran novel indie, aku rasa puas hati. Novel thriller tapi versi Malay, like wow? Every time aku pergi pesta buku, novel diorang je aku borong. Masa tu 3 RM 50 je. Now dah 3 RM 65 hihi

Sampailah satu tahap, aku dah penat membaca sebab aku sambung belajar. Dah sibuk. Then kerja, pun dah busy. Dan seiring dengan usia juga, genre buku yang aku dah baca pun berubah

Dari suka baca novel cinta, pergi ke novel thriller dan sekarang, aku lebih suka kepada buku yang self motivation, self help. Baca biography orang. Anything -- asalkan pasal improvement for yourself. 

Aku tak adalah self claim aku suka membaca sebab aku tahu aku ni kadang-kadang membeli tapi tak membaca, tak ada guna jugak tapi aku enjoy membaca. Aku kadang-kadang suka masuk kedai buku, tak beli pun tapi just suka tengok-tengok apa yang ada, nak tahu apa update terkini.

Sama macam pesta buku yang tengah berlangsung sekarang; aku seronok pergi sorang-sorang. Yes, sorang-sorang je sebab atleast aku puas hati dapat singgah memana booth tanpa nak ikut masa orang, just follow my own pace. Jejak kaki aku masuk je dalam PWTC tu, aku rasa seronok lain macam, rambang mata taktahu nak pergi ke arah mana -- rasa macam seorang kanak-kanak dalam kedai gula-gula, cuma bezanya gula-gula tu adalah buku

Walaupun sekarang maybeee aku tak membeli sangat, aku rajin je membaca artikel dekat Internet, baca sharing orang especially dekat Twitter tu. Banyak benda aku dapat; benda baik dan buruk. Kadang-kadang kalau rajin, pergi dekat Telegram atau Google. Tu kalau tahap rajin. Terfikir jugak nak beli Kindle tapi macam should I? Haa begitulah dilemma

But nothing can compare with reading a book, when you actually hold that book.

That's a fully satisfaction; and I miss that :)

I miss reading book
I miss myself immerse in writers' imagination
I miss the smell of the book
I miss whenever my brain like switch off from reality

I miss reading book, a good quality book.

  • Share:

You Might Also Like

0 comments