Cuti Hari Pekerja Tak Bermakna Aku Pun Cuti! :O

by - Wednesday, May 01, 2013

Assalamualaikum


Yeah ~ ahhhhhhhhhhhhhh mengeliat kejap yer haha :D


Okaylah. Hari ini kita bercuti kerana ada Labor Day! Hoyeahh! Selamat Hari Pekerja semua orang yang rasa dirinya bekerja :D Untunglah koranggg dapat berehat selama satu hari. Aku percaya mesti semua shopping mall, tempat-tempat lepak ramai orang hari ini dan mesti dekat cinema tengah ramai orang yagn tengok Ironman 3 yang menurut kawan-kawan aku tak best langsung HAHA :D


Tapi cuti Hari Pekerja tak bermakna yang aku jugak bercuti! Tidak sama sekali! :O Arghhhhhhhhhhhh! Stress mak nokkkkkkssss. Semuanya sebab esok aku ada presentation HRM dan aku pun macam baru dapat tahu yang minggu ni group aku kena present sebab kitorang group 1st Y.Y 


Maka dengan berat hatinya, aku dan groupmates aku mengorbankan cuti Hari Pekerja kami dengan menghadap lappy berjam-jam lamanyaaaaaaaaaaa untuk cari info dan buat slides. Fuh ~ dugaan tauu bila dapat cuti tapi kena buat kerja ni T.T Tapi takpelah, nak buat macam mana :)

Slides yang masih panas sebab baru siap -.- HAHA :D


Hmm apa eh yang nak cerita? Okaylahh ~ korang tahu tak Brain Drain tu apa? HAHA :D Oh tetiba aku nak ajar korang subjek Human Resource sebab aku buat slides HR ni HAHA :D Eh biarlah ~ atleast kita berkongsi ilmu kan? HAHA :D


Okaylah. Brain Drain ni adalah satu situasi di mana semua tenaga professional seperti arkitek, engineers, doctors yang berpengalaman dan skilled dalam kerja dan bidang masing-masing berpindah ke luar negara kerana nak cari gaji yang lebih tinggi atau benefits yang lebih elok di negara orang. Fuh bapak tergagap-gagap aku nak explain sebab dalam otak asyik teringat yang English punya definition je HAHA :D



So di Malaysia sekarang nie, benda ni memang berlaku dan semakin lama, peratusan Brain Drain ni makin meningkat dan bagi kesan yang negatif kepada organization dan negara kita sendiri. Yelah ~ sebab semua tenaga professional dah berpindah keluar. Dah tu, apa yang tinggal untuk negara kita kan?


Okay dah cukup. Nak tahu lebih lanjut, Google sendiri. Banyak gilossssssssssss info pasal Brain Drain ni sebab fenomena ni bukan sahaja berlaku di Malaysia malah di seluruh negara di dunia nie. So topik ni memang meluas dan aku pulak yang pening kepala duk fikir pasal tajuk nie -.-

Tengok gambar nie, agak-agak boleh relate tak dengan Brain Drain?


Okay. Semua explaination aku tadi boleh ditafsirkan dan dipindahkan ke gambar di atas nie. Boleh faham tak? Hehe :)


p/s : Mana burger aku nie? Lapar dah nie Y.Y

     

You May Also Like

1 comments