Recap on What 2019 Had Done To Me

by - Wednesday, January 01, 2020

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah untuk tahun 2019.

Well, tahun 2019 bermula dengan aku yang tak ada apa-apa. Kerja, duit - semua tak ada. Woah masa tu tak tahu lah apa yang aku nak buat, tak tahu apa yang akan terjadi 

Ibarat masa tu ada atas sampan yang buruk di atas lautan bergelora, tawakkal je apa yang nak jadi

Regular days


Tapi tu lah, slowlyy Allah murahkan rezeki aku. Dia bagi rezeki yang tak pernah aku sangka, yang pada mulanya aku tak nak tapi lama-lama aku rasa bersyukur sangat-sangat

Rezeki tu lah yang buat aku menamatkan 2019 dengan sesuatu yang cukup seadanya tapi manis seperti gula :)

Setiap hari aku belajar banyak benda, jumpa dengan macam-macam orang, macam mana aku nak kawal diri aku sendiri, emosi aku supaya semuanya menjadi baik. Susah tau nak kawal diri sendiri, sebab kadang-kadang kita akan terlepas 

Tapi apa yang paling aku bersyukur adalah macam mana aku boleh jadi sentiasa positif. Dulu ya, jadi positif tapi aku akan selalu doubt diri aku sendiri, macam "eh boleh ke?" Like luaran je aku nampak positif tapi dalaman aku tak 

Tapi tahun 2019 ni memang aku rasa sangat bagus dengan diri aku sendiri, aku rasa macam positif all the time kecuali pada masa-masa tertentu lah kan, esp kalau penat. Aku dapat rasa aku jadi positif like luaran dan dalaman aku. Aku dapat rasa macam dalaman aku bertenang dan semuanya aku akan bergantung harap pada Allah

Ya, Dia dekat atas sana.

Aku bukannya orang yang baik-baik tapi aku selalu percaya yang Allah swt tu Maha Mendengar. Dia tu Pemurah sangat-sangat, Dia nak bagi macam-macam dekat kita tapi Dia tunggu kita je nak mintak dengan Dia so kita kenalah berdoa. 

Every morning masa dalam kereta nak p kerja, aku akan set minda aku, aku nak apa dan apa pada hari tersebut. Be specific in what you want. Lama-lama jadi kebiasaan. Lepas tu masa on the way balik, bila dah park kereta, aku akan duduk diam-diam dan otak aku akan digest apa yang aku dah buat, masa ni lah aku akan rehat dan tenangkan diri aku dulu

Alhamdulillah, mensyukuri apa yang kau ada pada sekarang ini akan buatkan Allah swt bagi kau lebih di masa yang akan datang

Weddings

Ramai orang sekeliling aku macam tanya aku "tak pernah sedih ke Mai?" Hahahhaha aku kan manusia biasa, aku ada masa aku up dan ada masa aku akan down. Kalau aku down, aku menangis lah, sebab dengan menangis je aku dapat lepaskan semuanya yang aku rasa, kecewa dan marah aku ; aku lepaskan dengan menangis

Bila kita menangis, atleast kita dapat lepaskan dan lepas tu, kita akna okay. Sangat penting tau untuk kita kenal dengan diri sendiri, acknowledge dengan apa yang kita rasa. Jangan sesekali deny. Kalau gembira, just gembira, senyum. Kalau kau sedih, just menangis dan lepaskan 

Tapi make sure, lepas kau menangis, kau come back stronger. Jangan sedih lama-lama, tak baik :) Always know siapa, macam mana, cara dan apa yang buat kau happy atau lega. Sebab tu aku cakap, penting untuk kenal diri kau sendiri dulu

Sebab masa tu kau baru tahu apa yang kau nak

2019 adalah satu turning point yang sangat besar dalam hidup aku. Kerja, rezeki, business, hubungan innerself aku dengan aku sendiri dan orang sekeliling aku dan yang paling penting, dengan pergantungan dan harapan aku pada Dia. 

Kalau aku nak compare diri aku harini dengan semalam, macam sama je tapi cuba kau compare diri kau sekarang dengan siapa diri kau pada 5 atau 10 tahun yang lepas; kau akan lebih bersyukur dengan apa yang kau dah capai

Trust the process, everything will be fine :)

2020 ; tahun yang aku rasa akan ada macam-macam akan berlaku. Ya Allah im so excited and dalam masa yang sama, nervous jugak kan sikit hihihi tapi takpeee, just take a deep breath and chin up :)

p/s : Jangan buat kerja Tuhan 


Facebook : Mysara Newrie
Instagram : mysaranewrie / bougasbeauty.mysaranewrie
Twitter : @mysaranewrie

You May Also Like

0 comments