6 Tips Mudah Packing Barang Untuk Bercuti

by - Friday, August 24, 2018

Assalamualaikum wbt


Baru-baru ni aku ada pergi holiday, which is amik masa yang agak lama jugak sebab dalam lebih dari seminggu.


Masalah utama aku bila pergi holiday adalah blur betul nak packing apa, nak pakai baju apa, nak bawak apa, nak pakai tudung warna apa -- then end up aku akan bawak semua benda dan tak pakai pun! Buat berat beg je


Kalau bawak kereta, memang senang je lah kan? Tapi what if you are travelling using airplane where limited weight of luggage are applicable? Nanti bila dah kena extra luggage, susah pulak sebab kena caj kan? So macam okayy I need to do something

[IKLAN BOUGAS BEAUTY]

Korang boleh dapatkan Bougas Beauty Serum di kedai Shopee saya! Follow Shopee saya dan awak akan dapat rebate discount! Hihihi


Kedai Shopee Bougas Beauty Kuala Lumpur : SHOPEE MYSARA NEWRIE

Selamat menggunakan produk Bougas Beauty!


[IKLAN BOUGAS BEAUTY TAMAT]


Entry kali ni aku nak share macam mana aku packing baju dan barang-barang untuk pergi bercuti versi perempuan untuk lebih dari seminggu! Hahahhaha perempuan kan macam susah sikit bab-bab packing baju nie :p

  • Pack baju bersesuaian dengan tempat yang nak dituju

Cara ini sangat berkesan! Aku bet mesti sebelum bercuti, kita dah tahu nak pergi mana dan mana kan? So tetapkan baju apa yang sesuai untuk pergi ke tempat-tempat tersebut. If nak pergi Cameron Highlands, make sure dah tahu baju tebal yang mana korang nak bawak. Kan senang macam tu.

Dalam proses nak packing baju, bersepah lah sikit kan huhu

Make sure baju apa yang nak dipakai pada siang hari. Untuk waktu malam pulak, make sure korang macam boleh fikir "Eh agak-agak baju ni akan terus pakai untuk dinner atau balik hotel dulu, tukar baju dulu?"


Untuk baju tidur pulak, atleast satu baju tidur boleh guna untuk dua malam. Bawak dua helai pun cukup then gilir-gilir. Boleh basuh nanti dan Insha Allah akan sempat kering. Same goes to seluar jugak. Kadang-kadang seluar jeans tu boleh pakai selama yang korang travel atau if tak selesa, bawak lah satu lagi seluar yang lain. Senang!


If percutian korang melibatkan aktiviti air, seboleh-bolehnya cari baju atau seluar yang senang kering. Alaaaaaaaaaa kan ada jenis kain yang jenis kain gym tu kan? Haa yang tu sesuai sebab ianya takkan beratkan beg korang bila basah dan mudah kering.


Then untuk muslimah pulak, lepas dah tahu baju apa yang nak dipakai, pilih siap-siap terus tudung apa yang nak dipakai dengan baju tersebut. Masa ni, korang test lah dulu tudung tu sesuai ke tak supaya korang tak mengalami tudung bad day kan?


Dengan cara macam ni, korang dah boleh jimat space dalam beg untuk bawa baju dan tudung yang mana korang nak pakai. Dan juga korang boleh jimat masa semasa dah travel nanti untuk tahu tudung yang mana yang nak dipakai. So takpayah lah masa travel nanti macam "Weh aku nak pakai tudung apa ni?!" Lepas tu macam tak ada mood sebab dah tak tahu nak pakai tudung apa luls -.- K lah, aku bercakap ni sebab pengalaman aku sendiri HAHAHAHHA

Baju dan tudung yang sesuai :)

  • Gulung baju

Ini pulak adalah cara yang Nenek aku ajar dulu! Hahahaha dulu masa kecik-kecik aku hairan asal Wan aku gulung-gulung semua baju then bila dia cakap "boleh isi banyak baju" aku macam oh aah yelahhh ~ dan terus aku amalkan sampai sekarang


If nak nampak kemas dan tak nak terbuka gulungan tu, boleh je ikatkan dengan getah. Lepas tu, boleh simpan elokelok dalam bag.

Baju yang sudah disusun dalam beg
Tadaaaaaaaaaaa! Kan nampak kemas tu dan banyak baju boleh bawak! Hihihihi


Oh ya, make sure korang gulungkan baju dengan tudung sekali tau? Barulah senang nanti amik je baju, eh eh dah siap ada tudung sekali dah! Hahahhah

Baju dan tudung sekali, boleh nampak kan? Hihi
  • Gunakan travel kit untuk toiletries

Tahu tak travel kits yang macam mana? Alaaaaaaa yang macam dalam gambar bawah ni haaa


Takkan nak bawak bekas syampu, cleanser, moisturizer yang besar tu kan? So kita transfer kannyaa ke dalam bekas yang lebih kecik. Sekarang ni dah banyak kedai yang jual travel kits ni. Boleh cari dekat Daiso, Mr DIY, Muji. Pandai-pandai korang cari dan pilih mana yang berkenan di hati okay?


So haritu aku tak sempat nak cari. Aku sempat jumpa yang dua bekas kecik je tapi dah cukup bagus lah sebab memang dapat jimat space dalam bag toiletries aku hihihi

My cleanser

My moisturizer
YANG INI WAJIB BAWAK! Penyelamat kulitku!
Siapa yang nak dapatkan Bougas Beauty Serum, boleh cari Mysara Newrie di IG @bougasbeauty.mysaranewrie
Toiletries yang aku bawak haritu. Lepas tu tambah syampu rambut sekali

Masukkan semua barang-barang tu dalam bag kalis air ni :)
Senang nak letak dekat sinki sebab tak basah 
  • Bawa makeup yang perlu sahaja

I know kita yang perempuan-perempuan ni memang nak sangat-sangat bawak semua jenis makeup yang kita guna kan? Tapi ni kan travel kan? So takkan nak bawak 30 palette colour eyeshadow kauuu luls -.- Bawak bertenang ye semua? Hahahhaa


I believe that masa travel kita kena keep on low and minimal as possible unless travel tu untuk photoshot ke, model runway ke hahhahaha so yang ni takpelah kan?


Tapi depends jugak pada tempat yang kau nak pergi. If tempat tu macam more pada local market macam dekat Thailand (insha Allah one day nak pergi!), so no need lah weyh sampai nak berhighlighter contour bagai kan? Biarkan highlighter natural je. Eh apa dia? Peluh kau hahhahha


But if you insist to bring your makeup, bring the makeup travel kit yang sekarang ni dah ada banyak jual dekat kedai. Cotnohnya macam ni 

from Naked
Atleast dalam satu palette, kau boleh dapat eyeshadow, higlighter, blusher. Kan jimat space dalam beg kan? Tapi masalahnya -- time travel ni, sempat ke nak bermakeup beria-ria kan? Hahah so terpulang kepada anda!

Makeup yang aku bawak haritue
Ni barang makeup yang aku bawak tapi masa nak packing, weh weh aku banyak tinggalkan dan ada yang langsunggggggggggggg tak guna! Hahah contohnya macam mascara. Lipstick aku bawak sampai 3 kan? Tapi yang aku guna yang Sephora tu je, code 25. Cantik warna dia! Aku sukaa!


Yang foundation Rimmel Stay Matte tu, aku tinggal sebab macam nahh -- tinggalkan je. See? Nampak tak? Bila kita nak travel, kita rasa nak bawak semua tapi bila dah travel, weh memang tak lah nak pakai semua benda -.- Kadang-kadang nak cuci muka pun malas sebab penat sangat berjalan


Dan semua barang makeup tu aku letak dalam satu beg kecil

My makeup bag. Tak ingat beli dekat mana tapi suka sebab stripes and ada riben
  • Bag in a bag

Faham tak? I dont know how about others tapi aku tak suka if aku dah kemas elok-elok tapi tetiba macam serabai balik. Macam wehhhhhhhhhhhh apa ni? Emosi aku hahahha


So untuk travel ni, aku sangat suka dengan banyak-banyak beg kecil yang aku boleh simpan benda-benda yang aku rasa peribadi. So nanti bila dah kemas elok-elok, kita boleh susun je dalam bag. Dengan adanya beg kecik macam ni, kita boleh limitkan berapa barang yang kita nak bawak, betul tak?

Example mini bag

Contohnya macam mini bag dekat dalam gambar atas ni. Aku memang suka bawak sebab boleh simpan macam-macam. You doesnt have to buy another mini bags ke apa kan? Kadang-kadang dapat percuma pun ada! Macam mini bag dekat atas ni, aku dapat free masa aku beli set Bio Essence dulu. FYI, aku ada banyak beg-beg mini macam ni. Ada yang kawan-kawan aku bagi, dapat free. Kiranyaaa macam aku jarang beli lah sebab alhamdulillah, kawan-kawan je yang bagi hihihi


So why not korang try cara ni? Bukan sahaja senang nak susun dalam beg luggage nanti, malah senang nak cari barang. Kita dah tahu "okay beg ni aku ada simpan barang ni" Kan jimat masa? Lepas tu yang best sekali bila dah susun elok-elok dalam luggage, mesti nampak kemas! Wehuuu!

  • Emergency kits

Yes, ini penting! Tapi aku bukan nak cakap ubat-ubat dan documents tau sebab tu semua memang ayah aku yang dah handle. Ayah aku memang bawak spare semua benda tu. 


Apa yang aku nak sampaikan adalah benda-benda emergency yang kita, as perempuan akan selalu hadapi tapi macam "eh eh lupa bawak" "eh eh tak adalah!" Haaaaa kan dah kelam kabut tu! Terus emosi sepanjang percutian ahahhahaha

Tadaaaaa!
Inilah yang aku maksudkan dengan emergency kits! Dalam ni aku letak benda-benda yang aku rasa akan diperlukan dan memang akan berguna jika ada apa-apa contohnya macam extra pin tudung, jarum peniti dan dan pin yang warna kuning tu.


Kadang-kadang kita tak sedar yang kot-kot baju tertanggal butang ke, terselak sana sini ke, tudung tak betul dan pin tudung tercicir ke -- so benda-benda macam ni totally akan rosakkan mood kita semasa bercuti kan? So this emergency kits comes to rescue!

My emergency kits
Letak dalam bekas ni. Actually bekas ni untuk letak lipstick sebenarnyaa tapi tak muat! Hahaha so yeah - aku transform kan penggunaan dia jadi letak benda-benda kecik dan halus macam nie. Aku beli bekas ni dekat Jonker Walk Melaka. Banyak! So cari lah satu :)

  • Storage bag

As I mentioned before, I do love mini bags. But when one of my kakaks from Brunei showed me how she pack her things in her handbags, aku macam impressed. Sebab dia cakap senang. Hahaha so aku pun macam gigih lah cari


Storage bags ni dekat IKEA ada jual. Tapi macam pricey sikit lah. Aku jenis yang macam "If boleh dapat dengan harga yang lagi murah, aku akan cari" So I did went to Daiso and found it! Ada banyak size storage bags ni so korang boleh pilih mana yang korang berkenan dan untuk isi apa. 


Storage bags ni aku gunakan untuk letak dalam handbags sebab aku tak suka dalam handbags aku macam berterabur semua benda dan terus jadi susah nak cari barang. It can be apply during your normal days jugak kan? Tak semestinya masa nak travel je hihih

My bedak dan lipstick dalam handbags
  
My MP4, earphones & cables

So there you have it! My packing style when I went to holiday! Harap-harap dapat membantu korang lah :) Aku pun dalam proses macam nak sort of things out when it comes to packing sebab aku memang jenis semua benda nak bawak Y.Y And trust me, its so not gonna work as you wish sebab beg jadi berat, blur dan membazir masa -.-


So kemanakah aku bercuti ni? Jeng jeng jeng! Tunggu next entry! Tu pun kalau rajin lah nak tulis sebab macam malas pun ada :p


Kalau nak tahu, p tengok dekat IG Higlights aku je lah


Facebook : Mysara Newrie
Instagram : mysaranewrie / maiserum
Twitter : @mysaranewrie

You May Also Like

0 comments