Educational Trip to LHDN, US Embassy & KarangKraf Mall :D

by - Sunday, November 04, 2012

Assalamualaikum

Okay ni sebenarnya cerita yang dah lama. HAHA :D tapi baru nak tulis sebab baru ada masa -__- Sorry guys! Ni cerita bertarikh pada tepat-tepat selepas raya AidilFitri hari tue iaitu pada 27 Ogos sehingga 29 Ogos 2012 :)

Pada mulanya, kelas aku, Group B dan A macam tak nak buat trip tapi last-last datang budak kelas A macam beria-ria nak buat trip. Bila tengok kesungguhan mereka, aku pun trylah usahakan. Semuanya macam last minute giler tapi Alhamdulillah we manage to do it well :)

27hb pagi tue, pukul 7 dah bertolak dari UiTM Dungun ke tempat pertama iaitu Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) Cyberjaya sebab memenuhi subjek Financial Administration kami. Mula-mula je naik bas, masing-masing duk mengunyah sebab budak perempuan kelas aku bawak kuih raya HAHA :D Masa tu kan baru lepas raya? Act bas belum bergerak lagi kitorang dah mula bukak stok makanan -__-

tengok mulut sorang-sorang duk mengunyah makanan haha :D
Kitorang pergi dua buah bas. Satu kelas A dan satu kelas B. Kitorang follow bas kelas A sebab kelas A ada budak KL, Lala dan kebetulan dorang ada GPS so kalau sesat ke, senang nak cari kan? So kitorang yang kelas B ni hanya bersuka ria dalam bas tanpa fikir kitorang ni akan sesat atau tak HAHA :D Oh btw ~ Sir Asri dan Sir Jaz naik bas sekali dengan kitorang :)

Sir Jaz & Sir Asri :)
Masa dah nak dekat sampai dekat Highway Karak, akhirnya si Pian telah terjumpa mic dan CD karaoke dalam bas HAHA :D Budak-budak kelas aku memang kaki karaoke belaka. So bila dah jumpa mic tue, hmpp apa lagi? Habis semua CD karaoke dorang duk nyanyi HAHA :D

Ada sekali tue, masa dekat Highway Karak, dorang nyanyi lagu apa entah yang macam rock-rock dan menjerit-jerit. Masa tu dah lah dalam bas terhuyung-hayang dalam bas, perutnya lapar lepas tu dengar dorang duk nyanyi lagi. Rasa macam nak muntah pun ada Tapi yang part kelakar masa Ashrool nyanyi lagu Cindai. HAHA :D Tergelak aku tiap kali tengok record video tue HAHA :D

Muka tension dengar Pian menyanyi HAHA :D

Gman nyanyi
Dalam ke arah petang sikit, kitorang dah sampai di LHDN Cyberjaya. Sampai-sampai je, kami terus dibawa ke satu bilik mesyuarat besar. Subhanallah :O Lawaaaaaaaaaaaaa sangat LHDN dekat Cyberjaya ni sebab bangunan baru, so semuanya baru dan lawa sangat! Excited tau aku masuk dalam bangunan tue. HAHA :D

Kami diberi ceramah tentang latar belakang LHDN dan apa tanggungjawab mereka dan objektif penubuhan LHDN dan pelbagai lagi maklumat tentang LHDN. Dan kami pun ada jugak bertanya beberapa soalan yang selama ni kami tak tahu dan pihak LHDN menjelaskan dengan lebih terang :)

Sessi yang kedua pulak, pihak LHDN menerangkan tentang tips-tips untuk pergi interview. Ya Allah ~ sessi ni aku rasa sangat-sangat berguna kepada kami semua sebab kebetulan, penceramah yang bagi tips-tips interview tu adalah orang yang bertanggungjawab untuk menjadi panel semasa interview untuk LHDN. So banyaklah dia kongsi tips temuduga, the do's and the dont's yang mostly semua orang buat :) Memang sangat-sangat berguna :)

Bilik Mesyuarat LHDN :)
LHND Cyberjaya :)
Me and my bunny :)
Somehow, aku rasa gambar ni cantik sangat HAHA :D
Harris dikeliling bunga-bunga :p
The boys and Sir Asri :)
After habis semua tue, kami semua dijamu dengan mee goreng dan teh tarik panas. Masa ni semua orang khusyuk betul makan sebab lapar babe! Lapar! Angry man is a hungry man HAHA :D Aku ingat lagi bila Sir Asri cakap macam ni dalam kelas :)

So lepas dah semua settle, kami semua pun balik ke tempat penginapan kami di Banting, Selangor. Tempat penginapan kami tu sangat-sangat jauh dari tempat kami so terpaksalah kami bertolak ke penginapan. Lagipun, tempat kami menginap tu ada menyediakan makan malam so tu lah adalah one reasonlah kenapa kami terus shoot balik :)

Nak balik dah :)
Hehe sempat lagi aku menyelit :p

So perjalanan kami ke tempat penginapan tu amik masa dalam sejam jugak lah kot ~ sampai-sampai je kami terus menghadap makanan HAHA :D Sebab pihak tempat menginap tu dah sediakan semuanya. Syukur alhamdulillah, makanan yang disediakan pun sedap dan ada jugak lah yang bertambah nasinya HAHA :D

Kemudian, after dah makan ; masing-masing masuk ke dalam dorm. Perempuan ada dua dorm ; Dorm kelas A dan kelas B manakala lelaki tak silap aku ada satu dorm. Hmm ~ masuk dalam dorm awal-awal pun ingat kami semua terus tidur ker? HAHA :D Oh tidakkkkkkkkk sama sekali :p

Ni cerita budak dorm aku lah ~ Ya Allah malam tu masing-masing duk menggila. Memang kelakar giler! Dah lah masa tu duk hot pasal Oppa Gangnam Style. Boleh pulak kan kitorang duk practise menari lagu tue? Ish ish ish ~ lepas tu buat catwalk lah sebab tengah-tengah dorm tu ada lorong baik punyerrr untuk buat catwalk

Yang paling best, kami semua budak perempuan duduk atas dua katil yang telah disambungkan dan mula berborak-borak. The best moment kot sebab semua ada dan masing-masing rancak bercerita macam hape HAHA :D Sambil-sambil tu tengah tunggu turn nak gosok baju sekali :)

Esok paginya, lepas breakfast kami bertolak ke US Embassy. Okay masa ni masing-masing macam behave je sebab Sir Jaz dan Sir Asri dah pesan awal-awal. Yelah ~ nak masuk ke kedutaan kot! Aku pulak, naik bas terus tidur dan masa orang dah nak turun bas, baru aku bangun. Mengantuk giler -__-

Masa nak masuk US Embassy tue, perghhhhh! Strict giler woo ~ beg semua kena tinggal dekat luar, termasuklah HP dan beg duit, camera apatah lagi. Kiranya kami masuk dengan keadaan sehelai sepinggang je. Tak ada bawak pape

Dan sorry lah ~ memang tak da gambar masa dekat US Embassy sebab memang tak dibenarkan amik gambar. Dekat sini, kami diberi talk oleh Rain dan Mr Paul tentang apa hubung kait negara-negara di Asia khususnya Southest Asian dengan US dalam bidang ekonomi.

After talk tue, kami terus naik bas dan pergi ke Times Square! Hoyeahh! HAHA :D Dan seperti biasa, budak lelaki, sila turun bas sekarang sebab kami nak tukar baju HAHA :D Tapi before that, kami yang perempuan ni kena turun dulu sebab kasi chance dekat budak lelaki nak tukar baju.

Times Square :)

Aku ; macam biasaaaa. Shopping dengan Hani and Angie lah ~ macam yang kitorang pernah buat tahun lepas Hehe :) Tapi kali ni, serius aku cakap, tak ada mood nak shopping sakan. Aku tak beli banyak barang pun. Just jalan dan tengok-tengok je

Kitorang lepak dekat TS sampai pukul 3 dan kemudian kami bertiga pergi ke Sg Wang pulak HAHA :D Sebab Angie dan Hani nak bawak aku pergi ke Daiso sebab aku teringinnnnnnnnnnnn sangat nak pergi situ! Hoyeahh ~ akhirnya dapat jugak aku pergi Daiso hehe :)

Dan yang paling best, aku dapat beli sushi! Fuhh ~ masa tu aku memang macam nak sangat-sangat makan sushi. Last-last ada orang buat promotion aku pun beli lah! Tak sempat naik bas lagi, aku dah ngapp makan! HAHA :D bestnyaaaaaaaa :D

Sushi ; my fav! :D

After Maghrib pulak, kami ke Uptown Shah Alam. Masalahnya kami pergi terlaluuu awal so kedai tak banyak yang bukak. Last-last kitorang pergi makan dulu dekat food court belakang tu dulu sementara tunggu kedai-kedai yang baru nak bukak :)

Lepas makan, macam biasa aku dengan Hani and Angie berjalan dan tengok-tengok apa yang ada. Seingat aku lah, aku tak beli apa-apa sangat pun dekat TS dan Uptown ni. Just macam tengok-tengok je sampaikan Hani pun tegur aku "You tak beli ker?" HAHA :D

Kami bertiga :D

Kami stay dekat sini sampai pukul 11 malam je dan terus bergerak balik ke tempat menginap. Dan macam biasa (HAHA) kami semua budak perempuan akan duduk keliling sambil tunjuk apa barangan yang masing-masing dah beli siang tadi HAHA :D Kelakar betul lah masa nie. Memang dah macam acara wajib betul -__-

Keesokkan paginya, plan asal kami akan ke Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) tetapi ada masalah yang timbul, last last tak jadi pergi. Masa packing barang tue, macam beg semua dah banyak dah. Aik? Bawak satu beg, balik sampai tiga beg? Ajaib betul HAHA :D

Tengoklah beg sorang-sorang HAHA :D
1st time dapat bergambar dengan semua budak perempuan kelas aku :)
Sebelum naik bas, bergambar duluuuuuuuuu ~ :)

Bergambar dekat tangga bas pun boleyy ~

Kebetulan, kakak Akma kerja dekat KarangKraf Mall di Shah Alam so moh lerrr kami ke situ bagi menggantikan DBKL :) Aku tak ingatlah masa bila tapi Pian nak karaoke tau. Dia tu kan -___- Memang dasar kaki karaoke tegar betul lah ~ Dia nyanyi dan orang duk boo pun dia tetap jugak nak nyanyi. Masa ni dia dah dah ke depan dah sebab nak cari mic lah ~

Masa dia tengah nyanyi, dia ada jugak lah panggil dua tiga orang budak lelaki untuk join dia nyanyi tapi malangnya sorang pun tak nak nyanyi. Masa ni masing-masing macam dah muak dengar Pian nyanyi. Puas duk larang tetapi tetap degil jugak nak nyanyi. HAHA :D

Sekali tetiba Fitri datang ke depan. So kitorang pun macam ingat Fitri pun nak nyanyi. Tapi sebaliknya yang berlaku. Si Fitri datang ke depan dan amik mic tu dan bawak lari ke belakang. HAHA :D Satu bas duk gelak masa Fitri buat macam tu dan Pian pun macam terpinga-pinga HAHA :D Lawak betul lah ~

yeah ~ good job Fitri! HAHA :D

Kami disambut oleh kakak Akma sendiri dan dibawa ke gedung mereka yang menjual pelbagai jenis buku, novel, majalah keluaran KarangKraf. Best tau pergi tempat ni sebab tempat dia lawa sangat! Puas lah kami semua duk bergambar! :D

Sekali masa tengak syok nak beli novel, kami semua diarahkan masuk dalam bilik seminar mereka. Rupa-rupanya bos besar KarangKraf (maaf, aku lupa nama dia) ingin berjumpa dengan kami. Dia memberi talk tentang KarangKraf dan ceritakan serba sedikit tentang bagaimana KarangKraf bermula. Masa dia cakap, memang best sebab dia berjaya tarik perhatian kami untuk stay dan terus dengar dia bercerita :)

Talk with the boss :)
Selepas itu, kami semua di bawa ke di sebalik tabir pembikinan KarangKraf. Kami dibawa ke tempat bagaimana editor dan wartawan KarangKraf bekerja dan diberi taklimat ringkas tentang bagaimana mereka semua mengejar dateline

Yang paling bestnya, mereka semua dibenarkan untuk membuka Youtube, Facebook dan macam-macam lagi semasa bekerja dengan syarat, itu semua bertujuan untuk menyelesaikan tugasan mereka HAHA :D Masa ni masing-masing dah kecoh-kecoh dah nak kerja dekat KarangKraf :)

Cantik dekorasi dia walaupun simple :)
Kak Akma yang bertanggungjawab untuk membawa
 dan memberi taklimat ringkas kepada kami :)
Di tempat editor dan wartawan bekerja :)
Berebut-rebut nak amik gambar :) HAHA :D
Excited masing-masing :)
Kami semua di hadapan bangunan KarangKraf Shah Alam! :D

Untuk gambar kami pergi ke KarangKraf Shah Alam, boleh rujuk di SINI. Mereka pun ada upload gambar-gambar kami semasa lawatan kami ke sana! Hehe :) Credit picture kepada abang yang amik gambar-gambar kami nie hehe :)

Selepas itu, kami pergi ke Kompleks PKNS untuk makan tengahari dan solat sebelum bertolak balik ke Dungun :) Masa ni bas kelas A dah gerak dulu sebab bus driver dorang rushing nak balik. Dalam pukul 2 kami yang kelas B pun bergerak balik :)

Dalam bas masa on the way nie, hmm ~ macam-macam lah yang berlaku. Kelakarlah, tidurlah, makanlah HAHA :D Angie passlah balang kuih raya dekat belakang dan ajaibnya balang tu tak datang pun kedepan HAHA :D Dah hilang terus! HAHA :D

Masa lalu dekat Mesra Mall, kitorang bisinglah nak berhenti kononnya nak makan malam tapi Sir Asri tak bagi sebab apa entah. Muka kecewa tau masing-masing HAHA :D Tapi sebelum tu, kami sempat lah berhenti sembahyang sekejap :)

Sampai Dungun pukul 8 lebih dan aku dengan Angie dengan beg baju yang besar, terus lepak dekat Cafe Perhentiaan, makang! Lapor weyh! :D

Overall, trip ni best lah sebab dapat satu pengalaman baru :) Walaupun ada kekurangan sana situ tapi kami dapat manage untuk atasinya :)

Alhamdulillah ~ berjaya jugak kami organize trip ni walaupun dalam keadaan last minute :)