Labuan punye cerita

by - Monday, December 21, 2009

Salam. Blurrp! Alhamdulillah. Baru lepas makan spagetti yg ayh aku buat. Haha. Sedap woo. Saya tahu ayah saya memang terror memasak. Haha. Act aku baru sampai dari Labuan ptg td. Sumpah cakap, badan memang penat giler tp bila terpandang lappy dengan broadband kat atas meja, niat aku untuk tidur terbantut sama sekali. Haha.

Pagi2 lagi kitorang dah gerak dah. Pergi ke Menumbok. Ok. Aku taw nama tempat ini memang pelik tapi ada aku kisah ker? From Kota Kinabalu aka KK to Menumbok mengambil masa 2jam perjalanan dengan kereta. Menumbok ni macam jeti lah nak ke Labuan. Ada 2 pilihan kita nak pergi ke Labuan, sama ada naik speed boat or ferry. Tapi yang ini dari Menumbok lah. Yang tempat2 lain aku tak tahu. My dad prefered speed boat because it tooks only 20 minutes only than ferry that took almost 2hours! Fuh, baik pergi tidolah! Dan jugaklah mimpi weh! Naik speed boat satu kepala RM15 for the adult. Untuk kanak2 aku tak taw dan aku tak mahu amik taw. Hehe.

Kami sekeluarga. Masa ni aku mintak tlg dgn sorang dude yg agak comel jugak ar. Haha. Sweet giler! Lepas die tolong amik kan gmbr family aku, die mintak tolong dgn aku pulak untuk amik gmbr family dier. Tapi aku tak amik gmbr ayh die pown sebab ayh die duduk hujung skali. Mintak maaf ya bapak! Haha.

Check in di hotel. Syok giler vavi ar hotel 2. Wakaka. Bilik besar, selesa nak mampos, view cantik2 giler, makanan best, TV besar. Haha. Rasa tak mau balik jer. Wakaka. Malam tue, kitoang pergi ke Anjung Ketam. Dah ada nama ketam, mestilah makan ketam kan? Huh! Memang sedap r. Ditambah pulak dengan udang, sotong dan ikan. Haih, makan tak pandang dah kiri kanan.

Nasiblah kau ketam. Sudah selamat dah kau bersemadi dalam perut aku ini. Eh silap silap! Selamat bersemadi lah engkau kat dalam loji najis kat Labuan 2. Haha. *ayat kotor sikit. Maaf!

Esoknya pulak, aku pergi kat...

Lawa tak pose aku masa nie? Haha. Berlagak lebih jer. Kat sini biasalah, ada ikan2, sotong2, ketam2 bla bla bla. Masa aku jln2 sekitar muzium ni, tetiba aku teringat kat semua hidupan laut yg aku makan malam tadi. Kalau kau tak kena makan, mesti korang dah ada kat sini, berenang2 dalam air. Huhu.

Wah, org dalam gmbr nie kan tak pernah tengok ikan berenang sebab 2 reaksi die pelik sikit bile tengok ikan2 kat muzium nie. Huhu. Sila kutuk budak ni ok?

Weh kalau korang stay kat Terengganu tapi tak kenal ikan ni, baik sorokkan muka korang kat bawah buntut kuali lah! Wat malu org Terengganu jer. This is aya fish aka ikan aya. Haha. Ikan aya nie kan selalunya dimakan dengan nasi dagang versi Terengganu. Sgt2 sedap bile dimakan waktu panas. Tapi ada sesetengah manusia kat bumi Terengganu tak boleh makan ikan nie sebab nanti gatal. Contoh manusia terdekat 2 adalah nenek aku sendiri. Haha.


Then aku pergi ke The Chimney. Ok. Aku tak tahu sgt ar pasal chimney nie sebab masa ayh aku tgh syok2 duk cerita pasal tmpat ni aku tgh mamai masa 2. Baru bgn tdo weh! Haha. Yg aku tahu chimney ni tempat lombong arang. Dalam gmbr nie, bangunan kat belakang aku 2 adalah original dari zaman sebelum merdeka lagi taw. Haha. Act tak da pape pown kat sini. Macam Kota A Famosa kat Melaka 2 lah. Just bangunan je.


Then pergi jalan2 lagi. Dan dan dan tersesat! Haha. Tp kesesatan ayh aku dalam bwk kereta 2 berbaloi ar jugak sebab akhirnya dapat jugak aku jumpa SBP Labuan. Fuyoo! SBP diorang depan pantai dan tak jauh dengan UMS [universiti Sabah lah..]. Dah lah depan SBP diorang da food court. Ni mesti diorang fly tiap2 malam untuk pergi makan kat depan 2. Haha. Aku tahu sgt lah peel budak2 SBP ni yg memang kuat makan dan juga kuat tdo. Haha. Aku pown da jugaklah jumpa satelit kat Labuan 2. Giler, memang besat ar. Bak kata iklan Maggie 2, Besar Punyer! Haha

Gmbr ni diambil semasa di Surrender Point. Di sini adalah tempat dimana Tentera Jepun menyerah diri kepada Tentera Australia semasa Perang Dunia Ke-2. Tempat ni kat tepi pantai jer. Err ~ seperti biasa, tak da pape pown kat sini. Wat lenguh kaki jer duk jalan2. Huhu. Dekat batu 2 tertulis 'Peace is The Best'

'Peace is The Best!' Sebarkan di seluruh dunia!

Pemandangan di Surrender Point. Lawa jugak lah. ~ Sesape nak berdating kat sini, dipersilakan. Haha. Nanti kena cekup dengan JAIS padan muka ang sume. Haha.


Tiba masa untuk balik! Huhu.



Laju giler berjalan. Tak dan nak kejar. Huhu.

Bye bye Labuan!


Bilalah lagi aku nak pergi Labuan nie?

You May Also Like

4 comments