Kenapa saya suka FB I??

by - Tuesday, February 02, 2010



Salam. Sekarang ini aku memang addict dengan FB. Wajib log in tiap-tiap hari! Haha. Terukkan?? Meh sini aku nak cerita. Dulu-dulu masa Friendster aka FS tengah hot, masing-masing memang syok giler main benda alah nie. Aku start buat FS masa Form3. Masa 2 kiranya aku baru sahaja berjinak-jinak dalam laman web sosial seperti FS.

Kemudian aku buat MS. Tapi aku tak suke dan tak aktif sangat dengan MS sebab aku tak paham dengan function dier yang entah apa-apa. So aku asyik layan FS jer.

Bila aku sekolah SESTER, masa 2 senior-senior aku memang gila betul dengan FS. Haha. Tiap-tiap masa yang ada, mesti log in FS kat CC sekolah aku. Disebabkan itu jugaklah ramai kawan-kawan aku kat SESTER yang join FS. Sebelum aku pindah SESTER, sempat jugak aku jaja kat kawan-kawan TMS *Tengku Mahmud School pasal FS dan paksa diorang buat dengan alasan "..senang nak berhubung nanti.."

Teet!!! Itu cerita lama ok! Sekarang ini aku rasa rata-rata semua orang tengah syok dan giler dengan FB kan? Weh, mengaku je lah! Haha. Sebab aku pun macam korang jugak! Haha. Bila aku fikir-fikir balik, ada sebab kenapa orang suke dan giler betul dengan FB nie.

Antara sebab-sebab kenapa aku suke FB
  • Senang, cepat dan memudahkan


Yelah ~ Nak update status pun senang! Buka profile, nah terpampang depan bijik mata korang! Nak comment pun senang. Tekan jer kat perkataan 'comment' dan tulis lah apa-apa yang nak ditulis. Lepas 2 ada pulak masa bila comment itu dibuat dan itu memudahkan orang untuk agak bila orang tersebut online.

Cepat pulak merujuk kepada 'chat' kat bawah sebelah kanan 2 hah! Kalau ada apa-apa benda penting nak bagitaw, chat je kat FB. Tak payah dah buka YM skunk nie. Haha. Satu lagi, korang pun boleh klik dekat notifications, in case nak tahu pasal apa-apa kan?
  • Game dan Applications
Seperti yang kita ketahui, kat FB ini ada banyak game dan applications yang kite boleh guna. Antara game yang aku rasa hot ialah Cafe World, FarmVille, Restaurant City, Mafia Wars dan banyak lagi.

Tapi aku cukup tak berkenan sangat lah dengan applications dia yang begitu banyak dan kadang-kadang menjengkelkan aku. Antaranya Pillow Fight lah, Smile lah, Chocolate Gift lah, Belanja Makan lah ~ Haih, wat penuh profile aku je!

  • Berhubung dengan kawan-kawan

Dah nama laman web sosial kan? Mestilah dapat kawan banyak-banyak! Tapi salah satu sebab kenapa aku suke dengan FB ialah aku dapat berhubung dengan semua kawan-kawan lama dan baru aku! Yeay! Sila tepuk tangan! Haha. Percaya tak, aku jumpa dengan kawan aku masa Darjah 5 dan 6 dekat FB lah! Bayangkan, korang dah lost contact dengan kawan-kawan lama dan kemudian masa tengah 'FBwalking' korang jumpa dengan profile kawan-kawan lama korang. Mestilah syok habis weh! Itulah dinamakan Friendship Never Ends!

Lagi satu ialah aku masih dan dapat berhubung dengan kawan-kawan aku semasa di SESTER. Memang best sangat-sangat especially masa diorang semua comment gambar-gambar yang aku upload di album SESTER. Mula lah teringat pasal kenangan kami semua di sekolah dan kitorang gelak sama-sama dekat FB sambil usik-mengusik di antara satu sama lain. Weh, sweetlah tu sebab lepas ini kitoang dah tak boleh 'bersama' lagi dah! Haha.

Dan yang paling aku respect ialah kebanyakkan cikgu-cikgu aku dah ada FB! Haha. Memang bestlah sebab kadang-kadang cikgu-cikgu aku ada jugak menjengah masuk ke dalam FB dan memulakan aktiviti 'spy' anak murid mereka. Kemudian bila dah jumpa secara face to face, mulalah cikgu-cikgu usik. Macam aku kena masa SPM hari tue! Teacher Suzi *cikgu Kimia aku cakap "..amboi, bergaya betul Maisarah bergambar kat FB.." Dush dush dush!! Lepas dari itu, aku tak kan add cikgu-cikgu aku sebab takut pisang berbuah dua kali! Haha. Kejam betul!


Aku rasa cukuplah tue kan kenapa aku suka dengan FB aku. Hehe. Sesape yang ada FB, boleh boleh mengaddkan aku dan Insyallah aku akan approve. Kalau tak nak add pun tak pe. Tapi kalau nak tengok gambar-gambar semasa aku dan kawan-kawan aku serta aktiviti-aktiviti yang dijalankan di SESTER, bolehlah klik kat [sini] Tengoklah berapa ramai yang respon kat gambar-gambar tersebut. Haha

Setakat itu je kot. Oh ya! Itu pandangan aku ok. Kalau ada yang tak setuju, maaf lah. Lain orang lain pendapatnya kan? So ini hanyalah pandangan aku. Anyway, saya mengundurkan diri dulu. Hehe

Credit to : Cik Ceeramoon sebab bagi tutorial untuk Print Screen! Haha. Sebab itu ada Print Screen. 1st time guna dalam blog! Haha. Terima kasih akak sebab bagi tutorial 2. Hehe. Sayang akak! Sesape nak tutorial dari akak Ceera, bolehlah klik kat nama die 2. Dia ada banyakkkk tutorial! I Like! Haha

You May Also Like

2 comments