Tips Study ; Akronim Buat Kita Mudah Ingat Dan Juga Mungkin Terkeliru -.-

by - Sunday, September 25, 2011





Assalamualaikum :)


Well bebehhh ~ Im back ! HAHA :D



Weyhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh ~ Sorry tau sebab tak update sebab aku bukannya online pun! HAHA :D Sebab aku kan tengah final. Dah lah jadual final 3 paper subjek membaca dalam masa 3 hari. So WAJIB lah utamakan study dulu ye dok? Hehe :)


Overall, sekarang ni aku dah lepas 4 paper dah. Hehe :) 2 more papers and then bubye 3rd Semester :) Hehe. Honestly aku cakap, 3rd Sem adalah sem yang paling best pernah aku alami sebab macamacam perkara berlaku kat aku dan juga macamacam orang yang aku jumpa. Hehe ;)


Ni haaaaaaaa ~ Buku Macroeconomics aku. Sebab apa photostat? Sebab berjimat! :D Haha :D Tak adalah ~ Stok buku masa tu dah habis dah. Lec pulak dah start mengajar. Jenis aku ni, memang susah dan sangatsangat leceh kalau tak ada buku nak buat rujukan. So aku pun photostat je lah :) Hehe


Aku suka giler kalau ada link yang warna warni macam dalam gambar atas sebab atleast aku tahu aku dah baca dan link kan mana isi-isi yang penting. Hehe :) Lepas tu, of course lah ~ wajib kena ada pensel kat tangan aku sebab aku nak catatkan akronim. Hehe :)


Oh yaaa ~ Jenis aku ni pulak, kalau bab-bab menghafal apa-apa aku suke guna akronim. Contohnya macam ni lah ~ What is the objectives of national income?


Aku akan ingat SENP iaitu :

S Standard living.
E Economic growth
N National policy
P Planning (government planning)


Haaaaaaaaaaa ~ Macam tu lah cara aku ingat. Dari PAD 190, PAD 170, PAD 214, ECO 211, LAW 245 dan semua subjek membaca aku akan gunakan cara yang sama. Haha :D


Dan yang paling tak boleh blahnya, masa aku test PAD 214 barubaru ni, bila aku tengah cuba nak ingat akronim yang lain, terkeluar akronim ECO 211. Oh rezakk rezakk T.T Habis semua dah bercampur baur. Tu lah ~ exam 3 paper berturut-turut. Ni makang die! -.-


Kalau korang nak gunakan cara study aku nie, dipersilakan. Tak nak guna pun takpe sebab bagi aku sharing is caring! :D


Sekarang ni aku bertawakkal dan berdoa kepada Allah swt semoga paper aku yang lepaslepas seperti BEL 311, ECO 211, PAD 214 dan petang tadi CTU 263 mendapat A. Aminnn! Kawankawan, doakan untuk aku tauu :)


Port study aku sem ni pulak dah bertukar dah. Kalau Sem 1, asyik lepak library je. Sem 2 pulak, asyik lepak bilik study Kolej Perhentiaan je. Tapi kali ni, Sem 3, port study aku lebih ke alam semulajadi. Haha :D Nantilah aku update pasal port study aku.


Dan tak seperti semsem lepas juga, exam kali ni, aku study sorangsorang sebab Faezah dah duduk Duyung T.T


"..Macam mana study nak masuk dalam otak kalau setan (syaitan) duk bergayut kat telinga?.." Cikgu SESTER-yang-aku-dah-tak-ingat-nama-dah-tapi-cikgu-ni-dah-pindah-lama-dah -.-

You May Also Like

6 comments