[Tutorial] Macam Mana Nak Buat Butang Like Facebook Di Blog?

by - Sunday, June 20, 2010



Salam. Ini entry yang ditaip dengan laju-laju sebab jam dah pukul 5.30 pagi padahal dalam beberapa jam lagi, aku akan pergi ke YT sebab nak tuntut duit (HAHAHA) dan shopping barang-barang UiTM =.="


Hari itu ada orang request tutorial nak letak butang LIKE FB di blog macam aku punya nie. So here it goes ! :D

  • Pergi ke Dashboard > Design > Edit HTML
  • Tick Expand Widget
  • Tekan ctrl + f dan cari kod ini
data:post.body

  • Letakkan code di bawah ini SELEPAS code data:post.body tadi
<iframe allowTransparency='true' expr:src='"http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=" + data:post.url + "&amp;layout=standard&amp;show-faces=true&amp;width=530&amp;height=60&amp;action=like&amp;colorscheme=light"' frameborder='0' scrolling='no' style='border:none; overflow:hidden; width:530px; height:60px'/>


Save dan siap !


Tepuk amai-amai dekat Kak Ynn sebab bagi tutorial ini dan aku belajar dengan dia :D Die memang superpower bab-bab blog ni. Haha :D


*Baca dan fahami betul-betul :D
*Kalau ada sesiapa yang tak dapat buat, aku mintak maaf sangat-sangat sebab aku tak reti bab-bab coding ini. Sorry ~
*Butang SHARE FB akan menyusul kemudian. Jangan bimbang :D

You May Also Like

8 comments