Duta Kecil FSPPP di Ekspo Selangkah ke UiTM

by - Monday, March 16, 2015


Assalamualaikum


Yeazzaa! Minggu lepas merupakan minggu pertama aku sebagai pelajar Master. Weyhuu! To be honest kan, aku tak pernah rasa macam semangat, rasa seronok nak pergi kelas macam aku nak pergi for Master class ni. Before this masa Diploma dan Degree, seronok nak pergi kelas tu sebab nak gelak ketawa dengan kawan-kawan je hahahhaha


Subhanallah, niat nak pergi kelas tu pun dah tak betul -.- Kadang-kadang sampaikan sanggup pergi kelas sebab tak nak termiss cerita kelakar dengan kawan-kawan hahahhaah ya Tuhan ~ teruknya perangai 0,0


So basically, ramai giler tanya aku "Mai, macmana kelas Master?" So here it is aku bagi penjelasan okay semua. Kelas dari Isnin sampai Khamis je. Satu hari satu kelas dan kelas selama 3 jam je kauuu ~ Memang best sangat-sangat sebab lectures pun semua best giler. Eii memang aku rasa seronok lah belajar for Master nie :)

First day class as a Master student :) hiks

So far so good. Aku harap sangat semangat aku dan seronok belajar aku ni akan kekal sampailah aku habis Master. Kalau ditanya pasal masa depan, aku memang dah plan betul-betul dengan masa depan aku dan Alhamdulillah, memang tak ada halangan dari mama ayah aku so yeayyy! Sekarang ni harap sangat Allah swt mudahkan semua perjalanan kehidupan aku :) Kawan-kawan, doakan aku ye :)


Actually, aku nak cakap benda lain sebenarnya tapi dah melalut p cerita pasal Master pulak sigh -.-


Sabtu dan Ahad baru-baru ni, 14 dan 15 Mac 2015 ada Ekspo Selangkah ke UiTM. Kebetulan, my juniorss dan adikadik sayang aku datang dari Seremban ke Shah Alam untuk menjadi duta bagi Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi (FSPPP) . Dah kebetulan aku dekat Shah Alam, memang tak lah weyhhhhhhhhh aku tak nak jumpa diorang kan? So aku pun gigih lah pergi DATC tu semata-mata nak pergi jumpa diorang


Yeayy! Finally dapat jugak jumpa dengan mereka bertiga nie. Kami bertiga kenal sebab join persatuan pelajar. Dari situlah jadi kawan, jadi soulmate, jadi kawan baik, jadi eii rapat lah senang cakap! Sebab masing-masing dah tahu perangai masing-masing. Seronoknya weyh dapat jumpa diorang :) Lepas rinduuuuuuuuuu sampai nangis-nangis tau sebab happy sangat dapat jumpa hahahha

From left ; me, yaya, along and nadia :)
Bawah nama persatuan pelajar FSPPP UiTM Seremban 3, kita berkenalan hehehe

Dan disebabkan alang-alang aku dah di FSPPP so aku pun apa lagiiiiiiiiiiiiiii, aku pun jadi volunteer untuk jadi duta kecil bagi FSPPP untuk terangkan pasal Diploma Pentadbiran Awam, pasal Bachelor BASS dan BCA kepada budak-budak lepasan SPM 2014 ni


Ya Allah, its fell so right untuk bagitahu dan ceritakan dari A sampai Z pasal DPA dan FSPPP ni secara amnya. Aku ceritakan pengalaman aku masa Diploma, aku ceritakan apa yang kena belajar, what are the expectation for the course, apa skop dan bidang kerja after dah ada DPA ni. Memang aku ceritakan semuanya yang aku tahu. Yes, aku memang seronok buat macam tue :) Puas hati weyh dapat cakap depan-depan dengan mereka pasal DPA nie :) Kalau nak tahu pasal DPA, aku ada tulis dekat SINI


Dan yang paling aku seronok, aku dapat tolong budak-budak lepasan SPM dan jugak mak ayah kepada pelajar lepasan SPM untuk tahu apa itu DPA. Dan semuanya puas hati dengan explaination aku, diorang rasa seronok dan aku pun rasa happy tengok diorang faham apa itu DPA. Ya Allah bantulah adik-adik aku tu supaya mereka dapat buat keputusan yang betul untuk masa depan mereka, bantulah mereka :)


Sebenarnya - aku seboleh-bolehnya untuk tidak bagitau mereka pasal aku sambung master nie. Tapi Nadia, Along and Yaya ni pulakkk boleh pulak perkenalkan aku dengan semua ibubapa dan budak lepasan SPM "Haaaaa ini senior kami, dia dah sambung Master" dan bommm! terus rona pipi aku jadi merah bila semua orang tengok aku. Lagi malu bila diorang tanya umur aku dan bila tahu umur aku dah 23 tahun, diorang terus cakap "Wah muda lagi dah sambung master!" Haih ~ malunyaaa hahahha

Lepas settle urusan di Ekspo Selangkah ke UiTM,
pergi melepak dengan BenchmarkGeng aku - Shafiq and Amad
Shafiq turun Shah Alam semata-mata nak lepak dengan aku and Amad hihiih :)

Hari Ahad pulak, aku memang terus turun pergi Ekspo tue. Walaupun aku tahu aku ada kerja GST yang perlu aku buat tapi aku tetap jugak pergi DATC untuk tolong budak-budak SPM pasal DPA nie. Hiks seronok weyh dapat cakap dan explainkan pasal DPA nie. Aku pun terus promote UiTM ni yang memang bagus untuk anak Melayu, bantu bangsa kita untuk lebih ke hadapan dan sebagainya :) yes, aku bangga jadi budak UiTM #UiTMDiHatiku


Hari kedua Ekspo Selangkah ke UiTM, aku jumpa dengan sekumpulan budak-budak lelaki lepasan SPM, 5 orang semuanya. Aku sumpah tabik dengan mereka. Sebab bagi aku, results SPM diorang tak straight A tapi diorang dah tahu apa diorang nak belajar. Diorang tahu nak belajar apa, nak masuk apa. Diorang dah tahu apa yang diorang nak untuk masa depan diorang. Ada pulak yang betul-betul nak masuk UiTM sahaja dan tak nak masuk U lain. Pergh. Ada pulak yang memang pandai giler cakap pasal isu-isu politik dengan aku dan semuanya. Pergh~ aku tabik spring dengan diorang. Jujur aku cakap, mula-mula tengok - diorang ni memang macam biasa je tapi otak dan gaya cakap mereka tu, memang macam orang dewasa, matang 30 tahun ke hadapan. 


Dan kepada Akmal Hakim, Firdaus dan geng-geng awak tu, akak doakan awak berlima berjaya dunia akhirat dan berjaya dapat masuk bidang dan belajar apa yang awak minat :) Akak sokong awak berlima! Dan kami semua jadi kawan hahahhaha sebab diorang cakap nak tanya-tanya apa lagi senang nak contact :)


So itulah ceritanya. Eii seronoknyaaaaaaaaaaaaaaaaaaa jadi volunteer untuk Faculty sendiri. Bukan sahaja aku promote FSPPP, aku pun promote UiTM jugak kepada budak lepasan SPM dan berjaya yakinkan mak ayah mereka tentang bagusnya UiTM nie. To be honest, aku memang bangga jadi pelajar UiTM :) Aku harap sumbangan kecil aku yang tak seberapa ni, dapat bantu anak Melayu, adik adik ni untuk lebih jauh ke hadapan, Insha Allah :)

Masa Part 1 Diploma di UiTM Dungun, hahahah
Masa ni, memang banyak main-main je dalam kelas heheh
Tak sangka - sekarang dah jadi Part 1 Master pulak :)

Okay bila lagi Ekspo Selangkah ke UiTM lagi? HAHAHA :D


 

You May Also Like

0 comments