Harapan Itu Sakit

by - Saturday, October 24, 2015

Assalamualaikum


Semalam borak-borak dengan kawan-kawan aku. Then tercakap pasal harapan. Harapan ni sebenarnya sakit tauu.


Pernah tak rasa, kau dah mula bayangkan macam-macam yang akan berlaku pada esok hari kemudian bila tiba masanya, suddenly it turns out not to be happen as what you imagine. Can you feel that?


Pernah tak rasa kau macam dah cukup bersedia nak jawab exam, sebab kau dah buat apa apa sahaja yang patut then suddenly, it turns out not dan kau memang tak boleh jawab exam. To make it bad, kau pulak failed paper tue. Pergh nauzubillah min zalik. Aku tak pernah tapi yeah ~ i knew it hurst. Pernah?


Pernah tak kau rasa macam kau konfemmmmm akan jumpa dengan kawan-kawan kau, atau orang yang kau sayang (pakwe / makwe korang) then suddenly last minute kena cancel. Tak kisah lah atas alasan apa apa pun tapi yang pasti kena cancel. Pernah tak? Well ~ trust me, it hurts


Apa lagi eyh? Haa korang fikirlah sendiri harapan apa yang buat korang akan sedih atau sakit


The point is yang aku nak sampaikan dekat sini adalah harapan tu sebenarnya sakit. Tak kisah lah tinggi atau pendek harapan tue ; ianya tetap sakit dan sakit. Tak payah pergi jauhlah, kau tengok je orang sekeliling kau dan bayangkan harapan korang tapi at the end of the day, it turns out not to be happen. See? 


Sebab tu bila semalam aku lepak dengan kawan-kawan aku, we talked about future and hopes ; aku cuma cakap "Just tahu mana letaknya kita, duduk diam diam dan buat kerja masing-masing. Berdoa dan serahkan kepada Dia dan yeah ~ just go with the flow"


It turns out yang kawan-kawan aku cakap sedih bila dengar aku cakap macam tue. Hahahaha. Memang sedih tapi itulah realitinya. Kita cuma berharap dan merancang tapi yang tau semuanya adalah Allah. Yang tahu semuanya baik dan buruk adalah Allah. So let Him cause He knows what are the best for us


Apa yang boleh kita buat sekarang ni adalah cuma hargai apa yang berada di sekeliling kita, apa yang kita dapat hari ini. Sebab kita tak tahu esok lusa adakah kita akan dapat benda yang sama. Who knows esok lusa benda yang kita pegang tu tak ada. Benda yang kita ingat selalu ada tu hilang.


Let me get this straight. Tak salah nak berharap tapi jangan sampai macam ianya over tau? Macam mana eyh nak cakap? hahahah it just macam kau tahu sendiri tu samada benda tu kau akan dapat atau tak. Kalau tak, then just let it be. Tapi kalau kau tahu benda tu kau boleh dapat, usahakan lah sampai dapat. Semuanya kau kena pandai main dengan otak dan cara kau berfikir dan tackle masalah tu bila benda tu dah terjadi, tu je :)



Enjoy the little small things. Syukur. Insha Allah everything will be fine and you wont be hurt :)


 

You May Also Like

0 comments