Overslept

by - Tuesday, October 16, 2018

I have a story. Well actually cerita ni dah lama tapi bila teringat balik, wow -- kelakar dan menakutkan

Image result for pinterest bedrooms

Currently I'm living with my parents. Aku seorang je lah sebab adik aku posting kerja di Kota Kinabalu masa tu. But suddenly, something happened and they decided to balik kampung at Kuala Terengganu

"Sara jaga rumah elok-elok!"

"Jangan balik lewat sangat!"

"Jangan lupa buang sampah!"

"Jangan lupa tutup Wifi before pergi kerja!"

Thats was the usual pesanan from my parents so aku macam "okay mama, okay ayah" and so they were off to kampung

Aku pulak masa tu?

"Hello? Weh, jom lepak lepas balik kerja!"

HAHAHAHAHA Its not that my parents tak bagi kerja ke apa nak balik lewat malam cuma as parents, they just doing their job. Biasalah kan? Dan aku pun dah terbiasa dan Im totally okay with that.

So bila parents aku tak ada sebab balik kampung, tinggallah aku sorang-sorang dekat rumah kan? Ha! Masa ni lah nak balik lewat sikit lepas balik kerja sebab p dinner ke, p lepak dekat Tapak ke

Back to the story. Kawan aku dua orang ni pun ONS terus je lah lepas aku dah ajak hahahahahha We went for dinner buffet at D'Saji KL Titiwangsa and the food was really really good! Kebetulan pulak memang tak ada orang langsung! Well, literally ada je orang yang tengah makan jugak tapi being the loudest group in that place, seems to be that semua orang macam "Okay jom makan cepat. Budak tiga orang ni bising sangat" Nangis Y.Y

Actually by that time before dinner, I'm feeling a little bit pening sebab banyak kerja, kena kejar situ sana sini and kejar dateline. Tapi tetap nak lepak sebab well man, bukan senang weh nak dapat time-time bila keseorangan macam ni kan?

So around 11.30 pm aku balik rumah, terus makan Panadol and bamm, terus tidur.

The next morning, apa yang aku ingat masa tu adalah luar tingkap aku dah cerah.

Image result for pinterest wake up view


"Oh god, I'm dead" 

Aku nak tengok jam pukul berapa tapi HP pulak mati. So aku bukak lah HP dan the first thing that came in is was

"MAI, KAU PERGI MANA? KAU OKAY KE TAK?! SEMUA ORANG CARI KAU"

I tell you, suara kawan aku tu sumpah kuat nak mampus.

"Haa, aku okay, dekat rumah ni"

"Kau siap sekarang. I'm on my way to your house right now!"

That's no enough guys. Its getting even worse when I read my parents' Whatsapp.

Dup dap dup dap

Tak habis baca lagi Whatsapp diorang dan aku tak sempat lagi nak reply Whatsapp diorang, a call in. That's my dad and after a few minutes of talking, now I'm getting scarier. Baru otak boleh brain apa yang dah terjadi. Masa tu sumpah aku cakap jantung aku berdebar-debar gila

Al-kisahnya begini...

Around 6 am, HP aku berbunyi, alarm untuk bangun pagi pergi kerja. Tetapiiii disebabkan aku terus tidur lepas balik dinner malam tu, HP aku keep on bunyi sampailahhh HP mati. Dan nak dijadikan cerita I didnt charged my phone like usually I did before I sleep

Around 7 am, my parents call me. Just want to check if I already went to office. But when they cant get through me, they called my officemates

Dekat office pulak, aku sangat terkenal dengan orang yang selalu datang awal ke office. Tell you, office jam 8.30 pagi tapi jam 7.20 aku dah sampai office. So obviously, everyone recognize me especially the security guards, mak cik cleaner, kakak cafe etc cause Im always "Hi! Good morning!"

So bila ayah aku call office dan officemates cakap aku tak ada sampai office lagi, mestilah diorang risau. My officemates did asked security guards if they had seen me on that morning and his answer really scared them sebab even the security guards pun tak nampak aku pagi tu

"Mana Mai ni?"

So my officemate decided to call and ask my friend. Being the one who last hangout and contacted with me, my friend get extremely surprise and horror. Sebab yelah, kalau jadi apa-apa dekat aku, dia yang bertanggungjawab kan? So dia dengan dua orang officemates aku (dengan kebenaran my boss) pun on the way ke rumah aku sebab nak tengok apa dah jadi dengan aku ni.

Okay, now lain pulak cerita dengan suasana dekat kampung

"Ya Allah, mana Sarah ni?" dengan suara menangis dan meraung

Oh yes it is. Tak tipu. Suasana dekat kampung masa tu dah panik sebab tak ada sorang pun dapat get through me. My cousins siap DM kawan aku dekat IG sebab nak tanya in case dapat contact aku. My nenek menangis sebab risaukan aku.

My parents?

They did called my friend tu, tanya aku okay tak malam masa aku keluar makan dengan diorang. They did called my neighbours too to ketuk pintu rumah aku dan tengok dalam garaj if ada tak kereta. Diorang risau aku kena culik dengan mamat Indonesia. Sebab apa? 

Sebab the last time aku Whatsapp dalam group family, my dad asked me something dan aku reply Whatsapp dia dengan 

"ya udah dong sih"

WEH WEH WEH -- a single reply in Whatsapp, in a different languages that can literally breaks everyone into tears! I didnt expect that! 

My neighbours pun ketuk pintu rumah tapi aku memang tak terjaga sebab tak dengar. Apa yang jiran aku bagitau "dah ketuk dah tapi tak ada orang pun, tapi kereta ada dekat garaj" So thats a good thing sebab maknanya aku memang dah dekat dalam rumah.

Then masa tengah kalut-kalut either nak call polis ke tak untuk pecahkan pintu (yes tak tipu weh, my mum told me), tetiba my dad dapat cakap telefon dengan aku dan asked me a few times "Sara okay ke tak?" dan aku jawab "Sara okay je, cuma Sara overslept dan HP pulak mati sebab tak caj phone before tidur"

Aku pergi kerja dengan kawan aku tu, jumpa boss aku dan explain everything to her and my officemates too. Everyone was smile and laughing. My boss did laugh and said "I wont forget this and I'm sure everyone will remember it" HAHAHAHAH Syukur alhamdulillah aku dapat boss yang sangat memahami :) Sorry boss!

The usual security guards pun datang tanya pada aku "Awak pergi mana? Saya pun risau bila diorang kecoh-kecoh awak tak ada. Selalunya pagi-pagi awak mesti ada datang" 

My neighbour "Nasib awak tak ada apa-apa. Aunty risau awak pengsan dekat dalam rumah"

My friend "Kau ni Mai, aku pun takut tau! Risau gile"

My officemates "Hahaha Mai Mai, tak pernah lagi kes macam ni terjadi dekat office"

My parents err, well you know -- gazilion nasihat yang mereka berikan, termasuk dengan my aunties and uncles and my nenek also dekat kampung dan Im just keep saying "Baik, sara minta maaf"

Fuh -- a single accident that literally can mess up everyone and everything.

Nah belon sorang satu untuk kasi bertenang semua orang 

Im truly truly sorry to everyone who involved in this case. Even it had been ages tapi benda tu macam baru berlaku. Aku masih ingat lagi macam mana semua orang freak out dan mula cari aku, call aku, asked me either I'm okay or not even one of my officemates did offered to have me sleepover at her house because she literally worried about me (awww)

Sejujurnya, aku rasa bersalah jugak sebab dah banyak menyusahkan orang. If and only if HP aku tak mati, aku rasa aku akan menjalankan hari yang biasa sahaja pada hari tue. Cuma those one of the days yang di mana benda dah nak terjadi dan entah macamana entah, that day pulak HP aku mati dan aku memang tidur tak sedarkan diri. Maybe sebab Panadol? I dont know.


Moral of the story?

  1. Make sure always tegur security guards dekat office kau, every morning dan juga sebelum balik kerja! Atleast wish dia "good morning" pun takpe sebab atleast dia cam muka kau dan kalau jadi apa-apa, he can help too. Tak salah kan nak tegur dia?
  2. Make sure your parents get to know your circle of friends. Atleast by giving them your friends' number phone pun bagus. Ajak your friend datang rumah so that your parents can know them better. Hari Raya should be a good reason for this.
  3. Make sure also your cousins pun kenal siapa kawan-kawan baik dan rapat dengan kau by allowing your cousins to follow you on Instagram hahahha "Ajim selalu nampak Kak Sara keluar dengan dia, so thats why Ajim DM dia tanya pasal Kak Sara" Pretty smart young boy!
  4. Make sure kenal dengan jiran-jiran rumah jugak. Atleast kalau duduk dalam satu lif, bertanya khabar. Ada research mengatakan lif adalah tempat yang sesuai untuk mulakan informal conversation with strangers so you should try it!
  5. Make sure your parents know your officemates. Atleast ajak makan-makan semasa Raya ke, ada number phone each other ke. Sangat penting sebab officemates adalah orang yang lama spend time dengan kita di office. My officemates and I very click with each other and even our families members pun sama-sama kenal and everydayy mesti ada je cerita pasal their husband, their wife and also their kids!
  6. Make sure also your friends kenal dengan your parents. Its easier like that sebab sama-sama kenal dan kalau jadi apa-apa, senang nak contact. You never know what will gonna happen in the future 
  7. And the most important thing, make sure DONT EVER EVER REPLY YOUR FAMILY WHATSAPP GROUP IN DIFFERENT LANGUAGES! You never know what theory that will pop up in your parents' mind whenever you're missing 


Selalunya aku tak macam ni. Aku antara orang yang mudah terjaga kalau HP berbunyi. As I said earlier, aku sangat penat the whole day dengan kerja, pening kepala dan HP pulak mati. Campur pulak dengan bilik tidur yang best, haaa -- tu yang jadi overslept tu sigh ~ I wont forget this incident for the rest of my life

But on the top of this incident, I am hundred percent certainly sure that everyone loves me awwww ~ Everyone whatsapp me, called me and asked either I'm okay or not for about two consecutive days then lepas tu everyone back to normal hahahahahahha Alhamdulillah I'm fine!

Tapi incident ni tak adalah seteruk masa incident aku terbangun lewat masa nak jawab paper final exam UITM. Exam jam 9 pagi dan pukul 8.45 pagi aku baru terjaga dari tidur. Aku ada cerita tak kisah tu dalam blog?

Oh okay nevermind ~


Facebook : Mysara Newrie
Instagram : mysaranewrie / maiserum
Twitter : @mysaranewrie

You May Also Like

0 comments