Al kisah Tajuk Research

by - Friday, June 19, 2015

Assalamualaikum


Selamat menyambut puasa semua :) Hari ni hari kedua Ramadhan and I'm at home bebeh! Seronoknya nak berbuka dan bersahur dekat rumah dengan mama ayah and Hakim :)


Well ~ 1st Ramadhan marked as our last day at first semester for my Master. Semalam sepatutnya ada presentation tapi di cancel tapi digantikan dengan test hahahah nasib lah weyh jawab test dengan tak baca apa-apa -.- Tapi nasib baik test tu adalah case study so guna logik akal je lah ye :)


Sebenarnya, itu bermaksud yang final exam dah nak dekat! Pergh ~ kalau aku fikir fikirkan balik kan, final exam dah dekat tapi aku sebenarnya macam blur je apa yang aku dah belajar selama nie. Sebab kadang-kadang ada aku dah belajar masa Degree dan Diploma so macam bercampur-aduk info tu dalam otak


Ya Tuhan, harap sangat aku dapat study for my final exam dengan cemerlang dalam keadaan yang tengah singkat masa nie


Sebab apa singkat masa?


Sebab aku tak start lagi tulis research proposal dan guess what - ianya patut disubmit selewat-lewatnya 1 hb July 2015. Well ~ to make it worst, my first paper for final exam is on 28th end of this month. So aku memang kena pulun sehabis minyak yang mungkin untuk siapkan research propsal aku dalam masa 3 hari. Okay aku target dapat siapkan dalam masa 3 hari !


Dan yang paling haru sekali adalahhhhhhhhh semalam aku baru dapat finalize tajuk research aku HAHAHAH Apa-apalah mysara nie. Dah nak singkat masa baru nak finalize everything -.- Lol 


Takpe. Masih sempat ada masa lagi, Insha Allah :)


Speaking of tajuk research -  aku decide nak buat pasal stress dan lepas bincang-bincang dengan PM Rozali (PERGH SALAH SATU LECTURER PALING TERBAIK PERNAH AKU BELAJAR! HIGHLY RECOMMENDED UNTUK BELAJAR DENGAN DIA!) aku dah come out dengan Locus of Contol and Stress. Apa relationship nya tue?


So dah tugas aku untuk buat research pasal tue. Mostly kawan-kawan aku macam blur giler bila aku cakap pasal Locus of Control and they keep on asked me "Mai amendaaa tue?" and here's goes my explanation

-        to what extent they perceive they are in control or not in control of what happened to them


Contoh situasi Locus of Control - kau dapat results exam yang teruk. Kau akan salahkan diri sendiri sebab kau tahu kau tak belajar. Ini namanya Internal LOC sebab kau tahu tu memang salah kau. Tapi ada certain students yang akan cakap salah lectuerer sebab kau failed dalam exam. Tu namanya External LOC 


See? faham ke idok?


Okay dah bye. Aku dah cuak ni research proposal tak siap lagi. Wish me luck and do pray for me :)

My life as a post-graduates' students wont be havoc without  them
#TeamBarai #TeamCinab #TeamBurungHantu #HukumMembahan 

 

You May Also Like

0 comments