Tidak Tahu Bagaimana Memilih Produk Kecantikkan Yang Berkesan? Ini Entry Khas Untuk Anda

by - Wednesday, December 19, 2018

[IKLAN BOUGAS BEAUTY]

Korang boleh dapatkan Bougas Beauty Serum di kedai Shopee saya! Follow Shopee saya dan awak akan dapat rebate discount! Hihihi


Kedai Shopee Bougas Beauty Kuala Lumpur : SHOPEE MYSARA NEWRIE

Selamat menggunakan produk Bougas Beauty!


[IKLAN BOUGAS BEAUTY TAMAT]

Aku nak tanya korang

  • Pernah tak berada dalam situasi di mana kau blur sangat tak tahu produk mana yang sesuai dengan kita?
  • Pernah tak berada dalam situasi di mana kenapa produk ni sesuai dengan dia tapi tak sesuai dengan diri sendiri?
  • Pernah tak rasa mengeluh sebab dah berhabis duit banyak sangat tapi macam tak ada apa-apa pun yang berlaku? Malah lebih teruk?  Oh mann ~


Jika anda jawab yes yes dan yes, then this entry is right for you!

Skincare
Credit

Sedar tak, sekarang ni kan, banyakkkkkkkkkkkkk sangat produk untuk kulit muka dekat market, tak masuk lagi dengan local products kan? 

Tak cukup dengan itu, kawan-kawan duk cakap yang ini bagus dengan dia. Yang ini pulak cakap yang ini bagus dengan dia. Mesti kau blur kan? 

"Babeeee guna yang ni babe! I dah guna since sekolah lagi!"
"Aku guna ni, bagus weh. Jerawat aku terus hilang. Kau patut cuba"

Lepas tu duk termenung sorang diri dekat Watsons atau Guardian sambil pegang dua jenis produk yang mana kau nak beli. 

"Ish ~ mana satu ni?"

Tambah pulakkkkk dengan orang duk promote local products. Yang ini, memang kena be extra careful okay? Ada orang sesuai dengan dia dan ada orang tak sesuai dengan dia. Argh ~ mana satu ni?

Pernah berada dalam situasi macam ni? Pernah kannnnn?

Sabar tenang semua :)

Apa-apa pun terjadi, kalau anda berada dalam situasi di atas ni, kalau anda mempunyai masalah dengan tak tahu nak pilih produk yang mana, samada ianya berkesan atau tak ; berbalik kepada akar umbi kepada rutin penjagaan kulit muka kita iaitu


Ya, betul tu :) Sebab apa? 

Sebab kulit muka kita berlainan sangat dengan semua orang. A ada oily skin, awak kulit kering. So dah terang lagi bersuluh yang produk yang berbeza diperlukan untuk merawat dua jenis kulit muka ni :) Tak semestinya produk yang orang cakap bagus tu sesuai dengan kulit muka awakk. Sangat kena ingat ni ye gadis-gadis semua?


So apa boleh buat?

  1. Know you skin types!
  2. Do some research by reading about your skin types!
  3. Check the ingredients of the products! 
  4. Always read read and read feedbacks and testimonies of those who had using the products!
  5. Aligned the ingredients either it is suitable for your skin types!
  6. Buy the products sample if available!
  7. Dont shy to ask people about the products


Faham?

Get them from Urban Outfitters for $3 each (or two for $5). You can also get a five-pack from Amazon for $15.Promising review: "I purchased these ahead of a girls weekend in Miami, expecting some late boozy nights. HOLY COW were these a lifesaver! They feel like cool, moist, jellies on your tired eyes. They felt AMAZING. As far as results, I could definitely tell a difference in puffiness. Really helped wake up my tired eyes and feel like I was doing good for my skin." —Alyssa
Credit

Nak aku share macam mana aku boleh jumpa skincare products yang aku guna sekarang? :)

"NAKKKKK!!"

Uish sendiri tanya, sendiri jawab ahahahhahahah

Aku dah tahu dari awal kulit muka jenis oily. Macam mana aku boleh tahu? Boleh rujuk dekat SINI

Aku sangat bersyukur sebab jenis kulit muka aku hanya berminyak, kusam dan ada whitehead sikit. Jerawat tu ada tapi jarang sangat. Alhamdulillah :)  So of courselah aku akan cari produk yang akan boleh kurangkan oily skin aku kan? 

So aku pun buat lah macam-macam. Antaranya :

  • Aku pernah main rambang je beli produk dekat kedai tapi tak menjadi
  • Aku beli produk yang tulis 'for dry skin' sebab acah-acab boleh kurangkan minyakkk tapi hmm tak menjadi jugak -.- 
  • Aku pernah pakai local products tapi lepas tu kena banned sebab ada mercury. Nasib pakai tak lama! Dan alhamdulillah tak ada breakouts, syukurrrrrrrr!
  • Aku pernah pakai produk yang kawan aku cakap "Pakai yang ni Mai! Best! Aku dah pernah pakai dan sesuai dengan aku" yang turns out, go no effect to me -.-
  • Aku pernah tak pakai apa-apa dekat muka sebab macam dah give up pun ada sebab tak tahu nak pakai apa hahahha


Tapi slowly benda dan masalah pasal blur kulit ni macam dipermudahkan sebab aku dah faham jenis kulit muka kau. Aku tak ingat macam mana tapi sejak 2015, aku mula start baca-baca dekat Google dan tengok Youtube pasal skincare. 

Kebetulan, masa tu aku dah start jual serum so aku rasa aku wajib kena jaga kulit muka aku dulu. Aku ada tanya dalam group Whatsapp business dan dalam masa yang sama, aku sendiri pakai serum yang aku jual. Banyak info aku dapat masa tu. Ilmu kecantikkan + ilmu business esp in marketing :)

A laptop/MacBook Pro in ANY flatlay automatically spruces it up.
Credit

So aku pun teruskan lagi dengan membaca dan test product di market. Kadang-kadang sampai berjam lamanya dekat drugstores sebab nak tengok ingredients, tengok produk mana yang sesuai, amik gambar product, then cari sample or trial products diorang. Oh ya, masa ni memang aku banyak follow acc twitter kecantikann dan dan baca review products dari mereka

Oh ya, ada jugak beberapa orang yang aku follow di social media dan baca stories mereka. Bagi aku, mereka ni bagus sebab mereka memang tahu jenis-jenis ingredients yang sesuai dengan kulit muka. Diorang share banyak sangat pasal products kecantikkan dan jenis apa yang sesuai dengan kulit muka etc Antaranya adalah Iman Abdul Rahim dan Maisarah Mahmud

TBH, review products dari Twitter sangatlah boleh dipercayai sebab its from real accounts from real person. Maksud aku real person yang dari account orang, bukan acc dari business ke apa :) Mereka sangatsangat membantu bab-bab nak cantik sama-sama ni, haha best best! Very empowering women gitoh!

"Girls, nak tanyaaa -- serum Bougas Beauty tu okay tak?"
"Babe sangat okay! I dah pakai since last two months and kulit oily dan kusam I dah berkurang!"
"Ye ke? Kulit I kering so takpe ke?"
"Takpe babee sebab serum kan bertindak sebagai extra care dalam skincare kita"
"Mana nak dapat?"
"You contact dengan kawan I, IG dia @maiserum. Dia boleh COD around KL, PJ dan Shah Alam"
"Okay thank you babeee! HUGS"

No automatic alt text available.
Bougas Beauty Serum new bottle!

Satu lagi tips --- make sure lah korang tanya dengan mereka-mereka yang ada sama jenis skin types dengan korang. Kalau jenis oily, try cari mereka-mereka yang kulit oily jugak. Kan senang macam tu sebab korang boleh sharing-sharing info pasal extra care dan skincare routine korang dan juga senang nak samakan product apa boleh digunakan nanti.

Dont worry, kalau tanya baik-baik pun, diorang akan jawab dengan elok siap tolong suggest lagi :) Seronok tau dapat satu geng yang jenis sama-sama nak jaga kulit muka dan sharing session mana yang elok dan tak elok. 

So adakah dah tiba masanyaaa ke pergi beli terus products tu?

Kalau korang nak terus beli lepas dah baca review dan tanya mereka, silakann. Tapi aku, aku takkan beli terus. Kadang-kadang aku akan pergi lagi ke drugstores dan tengok balik produk yang diorang cadangkan. Maka, sessi ulang-alik drugstores ini akan berjalan lebih kurang 2 3 4 kali sebelum aku betul-betul beli :) Serious, aku pernah berbulan-bulan tak beli produk yang aku aim sebab selagi aku tak puas hati, selagi tu aku akan baca, cari dan tanya orang

Tapi tapi tapiii 

aku bukan terus beli yang botol besar terus! Hahaha cuba tanya dekat orang di drugstores, Google atau cari sendiri dekat satu kedai tu incase products yang korang nak try tu ada sample atau ada trial pack. Selalunya memang akan ada :) Baguslah tu sebab atleast kalau tak sesuai, tak adalah membazir sangat duit korang. Trial pack selalunya harga dalam less than RM 40 je tapi lengkap semua jenis ; cleanser, toner, moisturizer etc so its a good catch lah kan?

Next enrty -- aku akan share adakah produk kecantikkan yang korang baru beli itu benar-benar berkesan? Jeng jeng jeng!


Facebook : Mysara Newrie
Instagram : mysaranewrie / maiserum
Twitter : @mysaranewrie

You May Also Like

0 comments