Dungun Trip with Bunny & Yusof

by - Sunday, November 25, 2018

My recent trip to Dungun and Kuantan last few weeks really opened my eyes.

Mai jom pergi Kuantan! I ada job dekat sana so alang-alang tu jom turun Dungun sekali



Ons weh, ons!


The things is my girlfriends and I had planned to visit Dungun for only Allah know for how long! Our aim satu je - nak pergi pasar malam Dungun dan UITM Dungun. Tapi masalahnya, pasar malam Dungun is on Khamis so agak susah untuk kami yang bekerja di KL untuk apply cuti sampai dua hari dan jugaaaa ada beberapa komitmen yang memang tak dapat nak dielakkan

Sorang di Melaka, sorang di Singapore, sorang di Russia, sorang masih tak tentu hala dan sorang lagi baru lepas melahirkan anak

Such a perfect drama meh ~

Tapi bila Bunny dah offer macam ni, aku pun terus ons ons and ons padahal baru balik Terengganu awal bulan hari tu. Takpeee, tak kisah! Sebab asalkan dapat roadtrip!

Gigih kan?

So pagi tu, Bunny pick me up and off we go to Dungun!

Dungun <3 td="">


Along the trip to Dungun, me and Bunny non stop talking and cerita semuaaaaaaaaaa benda yang kitorang rasa nak kena ceritaaaaaaaaaaaa hahahha.

Yusof?

Olololo ~

FYI, Bunny and I had known since 2010 when we are classmates at Dungun. First time jumpa dengan dia, memang ya Allah tak sukaaaaaaaaaaaaaaaa dengan dia! Tapi tengoklah sekarang ni macam mana? She's the one who always get my back :)

Back in 2011 during Persidangan Mahasiswa Fakulti FSPPP at UITM Merbok
Trip ni lah yang buat aku dengan dia rapat hahah
Sampai je dekat Dungun around 2 pm and we check in dekat homestay Anggun Beach Guest House. Senang nak cari homestaynya, betul-betul depan pantai dan senang parking. Recommended! Sangat selesa :)

Gallery image of this property
Anggun Beach Guest House

Gallery image of this property
Our room 
Sampai je, kitorang rileks dulu dan around petang tu, kitorang lepak singgah jalan masuk dalam tempat yang aahhh -- *sambil letak sebelah tangan dekat dengan hati* yang sangat banyak kenangan pahit manis suka duka sebagai seorang pelajar dulu --

UITM Dungun!

Dulu ada kedai mini ice cream yang kitorang namakan Baskin Robbins
tapi sekarang dah tak ada dah!

Laluan ini untuk ke kelas dulu hihi

Cafe Perhentian!
Bila masuk Cafe Perhentian, aku dengan Bunny memang tak terkata apa-apa. Sebab you know what?

This cafe is like a student center at our time before sebab sinilah tempat berkumpul buat assignment, tempat makan, tempat lepak masa nak discuss kitorang punya annual dinner, tempat tengok movie dengan kawan-kawan, tempat dating pun ada ehem ehem, tempat persinggahan, tempat pertemuan dengan kawan-kawan --

Kiranya kitorang masa tu tengah mengimbau kenangan lah hihi

Bunny memang diam je the whole time sebab ni adalah pertama kali dia datang UITM Dungun after kiorang grad tahun 2012.

Aku diam bukan sebab aku sedih cuma aku rasa macam sedang menikmati dan teringat masa zaman belajar dulu

You have no idea on how UITM Dungun had impacted their students (READ US) at that time

Karah dekat sini dah kena roboh and diorang dah buat padang kawad dekat sini

Kolej Duyung -- ya Allah bilik aku dulu! Hahahhaa 
HAHA terkenang lah tu!

Dewan Aspirasi, dewan yang paling sejuk pernah aku masuk sepanjang hidup aku
Sejuk yang sampai jari kau boleh bertukar putih dan biru tau masa final exam 3 jam?
Laluan jalan kaki untuk ke Teluk Gadung. Rindunya

Lepak tepi pantai dulu

"After this we go get an ice cream ye?"

Tak tahu kenapa gambar jadi macam ni Y.Y

Then kami shoot terus ke bandar Dungun untuk menapak ke pasar malam Dungun! *joget sikit ewah

Jap jap ~ apa yang specialnya pasar malam Dungun ni?

Boleh baca dekat SINI sebab dulu aku pernah tulis sebab-sebab kenapa anda wajib datang ke pasar malam Dungun!

Tapi lepas dah duduk jauh dari Dungun, aku rindu nak datang pasar malam Dungun sebab makanan dia!

Taraaaaa!
Weh laksam tu sumpah sedap gilerrr *nangis
Kau tahu tak, bila orang-orang tua buat makanan sendiri, masak sendiri dan jual sendiri, mereka buat dengan ikhlas. Bila makanan di buat dengan keikhlasan dan kasih sayang, semestinya makanan itu akan jadi double triple sedap!

Serius wehh ~ tak kisah lah kau beli apa pun dekat pasar malam Dungun, mesti mesti mesti akan sedap! Dan disebabkan Dungun tak ada mall, kami budak UITM, budak Politeknik mesti akan datang pasar malam Dungun sebab ianya macam syurgaaaaaa untuk kitorang sebelum start weekend! :D

Dan masa aku up stories aku yang aku di pasar malam, maka penuh sudahh DM aku haha

"Wehh rindu!" 

"Mai kirim beli donut!"

"Weh nak laksam!"

"Weh nak nangis, nak pergi pasar malam"

Gosh ~ even me typing all this pun dah kecur air liur cause I know how the marvelous the taste of all of it!

Bandar Dungun yang kecil sahaja
Abang Maher Zain ni memang terkenal dalam kalangan budak perempuan UITM sebab dia jual tudung yang cantik-cantik hahahaha
Lepas dah beli makanan semua, kitorang menyelam dekat bundle pasar malam pulak

Bundle pasar malam Dungun adalah antara bundle yang best pernah aku pergi sebab dia ada jual barang-barang perempuan yang kalau kau pandai cari, gosh ~ cantik weyh. Kau cuma kena pandai cari, kena tengok betul-betul dan semuanya berharga range RM 2-15 je.

So memang aku dengan Bunny menyelam habis lah dekat bundle tu hahaha Yusof pulak ikut je kitorang jalan tapi risau jugak sebab takut dia hilang ke apa. Yusof memang jadi main attraction orang masa tu sebab dia comel sangat-sangat! Hahahha

Macam mana kitorang control Yusoff?

Kitorang bagi dia satu gelas minuman yang penuh dengan ais dan biarkan Yusof main dengan ais-ais tu hahahha

Bundle pasar malam Dungun
 Then lepas tu, kitorang balik homestay dan rehat. Test test baju bundle dan makan!

Kitorang beli sikit sikit je tapi banyak jenis makanan. Makan dan makan sampai jam 4 pagi kot hahahha
Esoknya kitorang check out dan terus makan tengahari di Hotel UITM Dungun hahahha

Ni adalah salah satu tempat aku dengan kawan-kawan aku suka datang kalau kitorang macam nak release tension sebab cake dia sumpah sedap dan murah!

Restoran Sri Molek Hotel UITM Dungun

Their oreo cheese cake! Sama tapi kalau ada lebih cheese, lagi padu rasa dia :)

Teman Yusof main playground. Siapa sangka kan? Dulu cuma tengok je tapi sekarang, dah bawak
anak kawan datang main sini hahha
Being a kid, Yusof refuse to leave the playground. So kau tahu apa yang aku dengan Bunny buat?

Kitorang macam main mata je then kitorang sama-sama cakap

"Lariiiiii!"

Then kitorang berlari ke kereta, masuk dalam dan tengok Yusof kejar kitorang sambil nangis sebab tahu kitorang nak tinggalkan dia

HAHHAHAHAHAHHAHAHA

Aku rasa kalau aku ada anak pun, aku akan buat benda yang sama heeeeeee ~

"Jahatnya korang!"

Kau kena tahu taktik yang betul untuk ajar dan ajak kau 

Kalau aku dengan Bunny tak lari masuk dalam kereta, mesti Yusof tetap nak main playground tu kan? Haaaa ~ hahahhaa

Then kitorang pergi ke tepi pantai dan pokok-pokok ru dekat Dungun tu. Budak-budak UITM mesti tahu spot mana kitorang pergi ni sebab tempat ni memang instagrammable lah orang cakap. Cantik kalau amik gambar :)

Kalaulah dulu aku dah ada smart phone, memang aku akan kerap datang shoot dekat sini haha

No filter

I love this photo

Seperti kanak-kanak riang ye bermain di hutan

Bunny
Mana Yusof?

Cue the awww
Awwwwwwwwww ~

Then after a good day at Dungun, we went to Kuantan. Sampai je dekat Kuantan, spontaneously aku cakap 

"Bun, jom teman aku pergi jumpa Tok Sedara aku, dah lama aku tak jumpa dia"
"Okay jom lah, lagipun kita tak ada buat apa kan? Jom lah"


Lepas Maghrib je, kitorang terus pergi ke rumah tok sedara aku dan lepak dekat sana sampai tengah malam hihihi I love when my family knew my friend and my friend knew my family hihihi

My cousin and me hihihi

Kami spend around three nights at Kuantan, randomly pusing bandar Kuantan, pergi mini zoo bawak Yusof jalan-jalan, pergi Teluk Chempedak, meet new friends there then balik KL balik hehe

Mini zoo
Picnic at Teluk Chempedak
Her reaction says it all when she got her pavlova at Kulacakes hahhaa

Ololo penat ye? Geram sebab comel sangat!

 Now back to the first sentences from this entry --

Apa yang opened my eyes?

One of those nights

Ive known Hani for this past 8 years and I know how she is - inner and outside. I know what things that can easily irritated her and how she can boommmm meletop when something that had over her limit. I know how she easily make eye contact with me when something attracts her and we can easily get laugh like mad and when people asked "asal gelak?", we simply dont know how to explain it hahahhaha

She also had known me better than everyone else, way better. She knows the exact words to comfort me when something happened. She is literally like my other half? Alaa macam lirik lagu Mirror Justin Timberlake tu, 

I'm looking right at the other half of me

When she becomes a mum, she's totally different. Like 360 degree changes! She had becomes more tolerant, more patient towards me and Yusof HAHAHHAHAHA Sebab ada one time tu, dia dah nak tidur tapi aku dengan Yusof duk main-main lagi sambil gelak ketawa hahahha

"Ish ish ~ Sorang suka mengusik! Sorang suka menjerit!"

Hahahahhaha

Dan yang paling best, Hani is so logically in taught her child. Bila salah, dia direct terus marah anak dia

"Yusof! Dont play with your food! You have to eat it!"

Which is aku rasa tindakan yang betul lah. Sebab masa ni lah kau nak ajar anak kau betul dan salah. Orang cakap "melentur buluh biarlah dari rebungnya" Haaaa takkan nanti dah besar baru nak ajar kan? Cannot cannot

You can see the videos of us including this one at one of my highlights on my IG

Major love for these two people <3 td="">

p/s : Remember that Ive visited my Tok Sedara during this trip? Unfortunately, she had passed away recently on 21 November 2018, right after Subuh at IIUM Medical Center. Alhamdulillah, dapat jugak jumpa dia, borak dan urut badan dia masa visit haritu. 

Mohon sedekahkan Al- Fatihah kepada arwah Tok Su saya, Khatijah Wan Zainon Wan Ngah. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di tempat-tempat orang yang beriman

Allah -- sikit pun aku tak rasa menyesal melawat dia tempoh hari :(


Facebook : Mysara Newrie
Instagram : mysaranewrie / maiserum
Twitter : @mysaranewrie

You May Also Like

0 comments