Udang Celup Tepung

by - Friday, September 25, 2009

Salam. Hari ini keluar ke bandar, membeli barang2 untuk diangkut ke asrama yg 'terchenta' 2. Haih..Sabtu ni dah kena masuk dah. Sabor2x.. Sebelum balik singgah kat Pasar Bukit Besar aka PBB. Haha, unik giler nama pasar nie. Masa tengah teman mama g jalan2 kat ikan2, ternampaklah udang.
"..ni kalau buat udang celup tepung sedap jugak kan..?.."
so mintak mama beli kan. Mula2 mama beli setengah kilo tapi sebab aku yang paksa suruh beli sekilo akhirnya mama akur juga dengan kemahuan aku nie. RM17 sekilo. Kira okey lah 2.

Balik2 je rumah, aku dengar mama suruh orang gaji aku, Mbak Seri buangkan kulit udang 2. Aku just tengok je tanpa membuat apa2. Haha. Aku memang terkenal dengan kekejaman dan tidak berhati perut. *wink2x..


Tepat pukul 8.00 mlm *act tak tepat mana pown aku start. Aku buangkan kepala die dan hanya tinggalkan ekor dier jer. Akhirnya jadilah die udang bogel. Haha. Serius aku cakap comel gak udang 2 bile kulit die dah kena buang. Haha..
Tengok kulit die yang bersinar-sinar 2..haha..memang comel..!!

Dah nama pown udang celup tepung kan, mestilah kena da udang & tepung. Aku guna tepung beras sebab mak aku yang sediakan tepung beras. Haha. Udang 2 aku gaulkan dengan garam sikit supaya cukup rasa.


Tepung beras.

Ikut kuantiti udang lah. Kalau banyak udang, guna banyak tepung. Kalau udang sikit guna tepung sikit. *Faham murid-murid..??

Okie. Seterusnya *wah macam rancangan masakan pulak amik udang tadi dan campakkan dier dalam tepung beras tadi. Pastikan tepung 2 betul2 rata dekat udang. Ini dapat membantu menyedapkan udang tersebut. Haha. *Apasal dengan aku nie..?


Udang2 yang sedang berendam dalam lautan tepung

Weh korang ingat dah boleh goreng ker..??


belum lagi lah...

Sebelum menggoreng udang2 2 celupkan udang2 2 dalam telur yang telah dipukul. Telur nie berperanan untuk memastikan tepung tadi melekat kat udang.

Aku guna 2 + 1 = 3 biji telur untuk menggoreng udang2 nie semua.


Lepas 2 korang pown boleh lah start menggoreng. Mula2 celup udang tadi dalam tepung kemudian salutkan dier dengan telur dan masukkan dalam kuali yang ada minyak masak yang telah panas. Korang tunggu sampai udang 2 dah agak2 masak ataupun tepung 2 dah bertukar warna kuning keemas-emasan..


Bila dah warna 2 kuning keemas-emasan korang boleh lah angkat dan letakkan dalam pinggan.


Taraa..!!

Inilah hasilnya. Makan panas2 nie pahtu cicah dengan sos cili memang tak pandang dah kiri kanan. Even kalau mak mentua lalu pown tak sedar taw tak. Haha..Apa2 pown lepas 2 satu family aku makan udang celup tepung aku nie. Hehe..

p/s: saje je nak kongsi cerita dengan korang.

And satu lagi jangan ingat orang macam aku nie tak pandai masak taw..!! Haha..

You May Also Like

2 comments