Makanan atau Cikides Masa Kita Kecik-Kecik Dulu!

by - Wednesday, December 28, 2011

 

 Assalamualaikum


Hari tu kan aku dah bercakap pasal permainan zaman kecik-kecik kan? Sekarang ni tetiba pulak datang terlintas makanan zaman kita kecik-kecik dulu atau lebih dikenali dengan cikidesssssssssss! HAHA :D


Okaylah ~ Dulu masa kecik-kecik, dah penat bermain, mestilah kita akan pergi kedai runcit kat depan rumah ataupun dekat Mak Jemah punya kedai kan? HAHA :D Tiap kali sebelum turun bermain, mesti nak bekalkan duit sikit dalam poket. Sebab masa on the way balik rumah nanti, boleh lah makan! HAHA :D Betul tak?


Atleast ada 20 sen pun cukuplah sebab dulu-dulu 20 sen tu dah beli macam-macam dah. HAHA :D Sekarang ni kalau 20 sen tu, tak tahu nak buat apa. Masuk tandas pun sekarang ni dah 30 sen tauu! -.-


So apa lagi! Cepat imbau kan zaman kanak-kanak korang sambil baca entry aku yang bercerita pasal makanan nie. HAHA :D Konfem korang pun akan sama jeeeeeeeee macam aku. Pernah makan benda-benda kat bawah ni ataupun cikides kat bawah ni macam familiar je masa zaman kita-kita dulu :)




Okay ~ Ni namanya Ding Dang. HAHA :D Satu kotak tak silap aku dalam 30 sen je kott? Dalam dia ada biskut bulat-bulat yang disaluti dengan coklat dan ada mainan kan? Ke tak ? Aku pun dah tak ingat dah tapi yang pasti biskut bulat-bulat die tu memang sedap. Kebetulan zaman kita tu kan tengah kecoh pasal Doremon. So secara tak langsung, Ding Dang ni memang agak femes lah masa tue. Hehe :)


Haaaaaaaaaaaa ~ Yang ni pulak aiskrim 20 sen! Aku panggil aiskrim 20 sen. HAHA :D Tak tahu lah orang  panggil apa tapi kawan-kawan aku panggil aiskrim pong. Aku pun tak tahu kenapa nama die macam tue -.-


Aiskrim ni sedap dimakan bila tengah sejuk beku tauu. Bila dah penat bermain, pekena aiskrim ni memang terbaik lahh ~ HAHA :D Makan sambil kunyah-kunyah ais yang berperisa tue. HAHA :D Lepas tu yang buat aiskrim ni best adalah dia boleh potong kan dekat tengah-tengah die tue. HAHA :D So boleh lah simpan satu lagi dalam rumahh. HAHA :D


Tapi bila dah sampai rumah, mak marah sebab beli cikides lagi -.- Eh korang ingat mak kita suka ke kita makan cikides nie? HAHA :D


Yang ni pulak macam keropok lah kot? Ke apa ehh? Tapi yang pasti benda ni diperbuat daripada jagung dan kemudian disaluti dengan perisa kari. Perghhhhhhhhhh ! Sedap kot benda nie. HAHA :D Satu batang dan 20 sen. So dapatlah beli banyak-banyak. Murah je dulu :)


Dulu kalau dapat hamper percuma dan ada benda nie, memang benda ni lah yang aku duk cari dulu dan berebutkan dengan semua orang. Sebab sedap kot! HAHA :D


Yang ni pulak Tora Amannnnnnnnnnn ~ Dulu-dulu kan selalu je ada iklan kat TV pasal cikides ni kan? Sambil ada iklan tu, sibuklah duk promote mainan yang ada dalam kotak tue. HAHA :D So esok pun pergi kedai Mak Jemah lepas tu beli. HAHA :D 


Tora Aman ni pun sama je macam Ding Dang. Ada biskut bulat-bulat tu tapi mainan je lah yang lainnya. Satu kotak 30 sen kot? FYI dulu-dulu kitorang mana lah nak makan sangat makanan yang dia bagi tue? Jangan haraplah nak makan. Dah beli, makanan free tu kitorang campak je sebab aim kita hanyalah nak mainan die je kan? Betul tak? HAHA :D


Haaaaaaaa ~ Yang ni kalau korang tak makan aku tak tahu lah apa yang korang makan masa zaman kecik-kecik korang. HAHA :D Nyam Nyam ni lah yang antara cikides yang paling femesssssssssss antara kita semua sebab Nyam Nyam kan macam mahal sikit dari Tora dengan Ding Dang. HAHA :D


Lagipun Nyam Nyam memang sedap tauu ~ Dalam dia ada biskut atau beras jagaung yang kecik-kecik tu yang dimakan dengan coklat die. Dulu-dulu, masa aku pulak, aku rela makan biskut atau beras jagung tu dulu walaupun tawar nak mampussss sebab nak ratah coklat yang die bagi tue. HAHA :D Sedap weyh! :D


Last sekali aku makan, setahun yang lepas masa aku holiday dengan family aku. Kitorang pergi area Tip Of Borneo Sabah dan masa on the way balik tu, aku terjumpa Nyam Nyam nie. HAHA :D So apa lagi, aku pun amiklah dua. Satu untuk adik aku. Masuk dalam kereta je, ayah aku gelak sebab kitorang masih makan benda ni lagi. HAHA :D


Yang ni pulak Nini Coklat Celup. Dulu-dulu kan ada iklan kat TV dengan lagu Nini ni kan? Dulu-dulu habis semua lagu iklan cikides kita hafal. Antaranya iklan Nini ni lah. HAHA :D Sapa ingat lagi? HAHA :D Kalau korang tak ingat, boleh pergi dekat SINI :D


HAHA :D Yang ni memang favourite aku masa kecik-kecik. Coklat payungg! Dah lah comel, kecik pulak tu. Kadang-kadang ada kedai yang jual 10 sen je tau coklat payung nie. HAHA :D Alaaaaaa ~ Basicly die coklat je tapi buat bentuk payung macam nie. Saje tauu kasi aku ketagih benda nie. HAHA :D


Dulu bila dah beli coklat ni, sayang tau nak makan. So bila dah bukak, kasi jilat-jilat je dulu coklat nie. HAHA :D Lepas dah puas jilat, baru lah makan. Perghhhhhhhh ~ Bila dah makan, memang sedap! HAHA  :D


Yang ni pulak aku tak tahu lah benda ni orang panggil apa tapi coklat ni pun femes jugak masa zaman kita-kita dulu. Die ada banyak perisa tapi aku kurengggggggggg sikit nak makan benda ni sebab coklat ni macam keras dan liat sikit. 


Kadang-kadang aku nak gigit sikit je tapi punya lah liat, aku pun gigitlah kuat-kuat sambil tarik coklat nie. Sekalii amik kauuuu ~ Habis coklat tu tertanggal dari batang dia yang putih tue. HAHA :D Sebab tu aku tak suka makan coklat nie. Menyusahkan aku je. HAHA :D


Yang ni pun zaman kita dulu-dulu selalu ada kan? HAHA :D Dalam dia ada coklat kecik-kecik yang ada disaluti dengan macam pasir warna putih kan? HAHA :D Selalu gak aku makan sebab mak aku pun suka coklat ni jugak. Coklat ni perisa buah-buahan, tu yang mak aku suke :)


Bila dah habis makan coklat nie, aku selalu simpan dulu sebab aku nak makan habuk-habuk yang warna putih tu kan? Sebab duludulu aku ingatkan tu adalah gula! HAHA :D Tapi bila makan, tawar je aku rasa -.-




Haaaaaaaaaaaa ~ Tu jelah yang aku mampu ingat dan gambarnya aku mampu nak cari buat setakat nie. HAHA :D Actually banyak lagi kan? Tapi malas aku nak tulis semua. HAHA :D Tapi aku bet mesti ramai yang tetiba duk teringat zaman kecik-kecik dulu kan bila aku tulis entry nie? HAHA :D


Dulu yelah ~ senang je nak dapat cikides nie. Sekarang? Dahlah iklan cikides pun dah tak ada dah kat TV. Harapkan Mak Jemah lah yang nak promote kan cikides ni kat kita. Haha :D


Tapi budak-budak zaman sekarang mana nak makan kan cikides murah-murah macam nie. Paling komangg pun, nak makan KFC. Fuhh ~ Dulu-dulu susah betul nak makan KFC kan? Kalau dapat maan KFC, perghh ~ satu kampung kita bagitau yang kita nak pergi makan KFC. Betul tak? Betul tak? Betul tak?


Back up lah aku weyhh! HAHA :D Iyakan sajeeee. HAHA :D


 

You May Also Like

12 comments