Keputusan SPM

by - Friday, March 12, 2010


Salam. Hari ini 11 Mac 2010. Semua budak-budak SPM 2009 tak senang duduk, tak boleh nak tido lena dan tak boleh makan dengan puas hati. Aku pun salah seorang yang tergolong dalam kumpulan ini jugak.Justify Full

Pagi tadi, masa mak aku dah start enjin dan nak bawak keluar dan aku yang sudah pakai kasut, tetiba perut aku memulas. Apa lagi, berlari aku masuk dalam tandas dan *aku rasa tak perlu lah kan aku terangkan pasal hal ini. Dah boleh fikir kan? Hehe

Sampai je kat sekolah, aku duduk sekejap. Jumpa dengan kawan-kawan balik. Hehe. Sumpah weh ~ Terubat rindu di hati ini untuk jumpa dengan diorang tapi dalam masa yang sama hati ni dah berdebar-debar tunggu keputusan SPM.

Dan seperti kebiasaannya, kawan-kawan aku akan cakap "..Mai! Kau dah gemuklah ~ .." Dan aku terpaksa menerima kenyataan itu dengan hati yang terbuka. Huhu

Dengar ayahanda berucap. Aku dapat tahu press conference nak datang tapi tak ada pun! Huhu. Dari apa yang ayahanda berucap, aku yakin mungkin aku akan dapat 5 atau 6 A untuk SPM ini. Mak aku di sebelah pun bagi kata-kata semangat kat aku.

Bila ayahanda cakap "..Semua pelajar SPM 2009 boleh amik keputusan masing-masing dengan guru kelas.." tak ada sorang pun yang berani bangun. Selepas dalam 5 minit tu barulah masing-masing bangun dan pergi kat guru kelas.

Keputusan aku? Aku boleh 1A+ 3A 3B dan 2C+. A untuk Bahasa Melayu, Pendidikan Islam, Sejarah dan Matematik Moden. B untuk English, Fizik dan Kimia dan C+ untuk Add Math dan Biology. Teruk sangat-sangat !

Mula-mula dapat results aku tak terkata. Senyap je. Aku ingatkan boleh lah dapat 5 atau 6 tapi rupa-rupanya tidak! Huhu. Tapi selepas itu, aku mula sedar yang mungkin setakat ini je kot rezeki yang Allah swt nak bagi dekat aku. Mungkin ada hikmah di sebalik semua apa yang terjadi. Dan perlahan-lahan, aku cuba sembuhkan balik kekecewaan aku ini.

Tipulah kalau aku cakap tak sedih kan? Mesti lah aku sedih tapi apa gunanya kalau aku menangis sebab bukannya boleh ubah apa-apa pun. Huhu.

Bila aku on9 FB tadi, ramai tanya results aku berapa. So dengan jujurnya aku cakaplah sekian sekian dan sekian. Biarlah orang nak cakap apa pun asalkan aku dah jujur. Weh, kita hidup atas muka bumi ini atas kata-kata orang ker? Tak kan?

Bila orang tanya nak buat apa lepas ini, aku rasa dengan keputusan yang aku dapat sekarang ini, aku rasa aku nak ambik perundangan atau Law. Cikgu aku cakap kalau aku amik bussiness pun ok jugak.

So kepada teman-teman blogger yang senior, ada apa-apa nasihat untuk diberikan kepada diri ku ini? Saya nak amik law tapi dengan results saya macam ini, adakah boleh untuk saya memohon?



Segala pandangan dan komen anda, saya dahulukan dengan ucapan terima kasih :)


You May Also Like

24 comments