[Tutorial] Macam Mana Nak Pasang Iklan Nuffnag Dalam Blog?

by - Wednesday, November 09, 2011


Assalamualaikum


Semalam aku ada pergi balas-balas komen kat entry aku yang berbulan-bulan lepas. HAHA :D Aku pun pelik gak sebenarnya kenapa ada komen yang aku tak balas. Maybe sebab masa tu aku dah masuk UiTM kot sebab tu tak sempat nak balas. Huhu


Tetiba ada pulak orang request dengan aku, macam mana nak masukkan iklan Nuffnag dalam blog. Fuhh ~ Dah lama aku tak cakap pasal Nuffnag dalam blog aku kan? So korang dah daftar Nuffnag ke belum? Hehe :) Kalau tak daftar, tak boleh lah nak buat tutorial nie. HAHA :D


Nak masukkan iklan Nuffnag dalam blog senang je :) Tak perlu pening-pening dongg ~ :D


Mula-mula korang log in dulu Nuffnag dan pergi dekat Pemasangan ads dalam blog. Tengok gambar bawah nie



Untuk dipasang di header blog


Korang copy code di bawah ini. Make sure korang copy code yang betul lah ~ Sama macam gambar kat bawah nie

And then pergi dekat Dashboard korang > Design > Add A Gadget > Edit HTML.

Pastekan code tadi dalam kotak Edit HTML macam kat atas nie :) D Korang drag kotak ni supaya terletak di bahagian atas blog korang. Save! :D



Untuk letak di sidebar blog korang


Korang copy code seperti gambar di bawah nie



And pergi ke Dashborad > Design > > Add A Gadget > Edit HTML. Pastekan code tadi dan save. Drag kan kotak code Nuffnag tadi tu supaya terlekatk di sidebar blog korang. Selok-eloknya korang letakkan iklan Nuffnag sidebar korang, di bahagian atassssssssssssss sekali! Save dan siap! :D



Untuk letakkan di bahagian antara petikan blog


Yang ni aku tak berapa sure sangat kat mana tapi macam kat blog aku, iklan Nuffnag tu terletak kat bahagian bawah. So mula-mula korang copy code di bawah nie


Dashboard > Design > Add A Gadget > Edit HTML. Pastekan code tadi dan drag kan kotak code tadi seperti yang aku tunjukkan di bawah okayy?




Save dan siap! :D


So korang boleh lah view korang punya blog. Kalau tak ada apa-apa tu, maknanya iklan Nuffnag tak ada lagi lah tu :) Tapi kalau korang ikut apa yang aku tulis nie, Insyallah korang akan dapat lah iklan Nuffnag tue :)




p/s : Sedihnya ~ Dah lama tak dapat Buffered Earnings T___T

You May Also Like

3 comments