Cerita Piala Thomas Versi Aku :)

Thursday, May 13, 2010


Salam. Hari ini seharian aku tak on9 sebab jadi bodyguard mak aku di luar. Hehe. Akibatnya, aku sangat-sangat penat dan idea nak berblog dah tak ada =.="

Maka, dengan bantun FB dan kawan-kawan yang mengomen *heh? status aku di FB, aku rasa aku nak cerita sikit topik hangat yang sedang berlaku sekarang ini iaitu Piala Thomas :)


Piala Thomas seperti yang kita ketahui adalah satu piala yang dianggap paling berprestij dalam arena sukan badminton. Negara kita pernah memenanginya satu ketika dahulu iaitu pada tahun 1992, tahun aku lahir :)

Dan semalam, Hafiz Hashim dianggap sebagai wira Malaysia sebab berjaya menundukkan pemain dari Denmark, sekaligus melayakkan negara kita masuk ke separuh akhir. Aku tak tahu pun malam tadi ada game, kalau tak, dah lama dah aku tercongok depan TV T______T


Bila aku tahu, of course lah aku happy kan? :) Yelah ~ Dah lama dah negara kita tak menang Piala Thomas jadi aku harap dengan kelebihan kita sebagai tuan rumah, Piala Thomas akan berada dalam genggaman kita semula :)

Bila Malaysia dah masuk ke separuh akhir, aku harap sangat Malaysia akan mara ke peringkat akhir terus. Dan terus amik Piala Thomas tu, tinggal di Malaysia. Dah berbelas-belas tahun dah kita tak dapat pegang piala tu, jadi apa salahnya kalau tahun ini kita bawak balik piala tue :)


Baru-baru ini aku tertarik dengan salah seorang pemanggil di Hotfm. Tak silap aku, dia ni pergi cheers untuk pasukan Malaysia dan kebetulan masa tu, negara kita kalah lah tak silap aku. Aku pun tak ingat game mana yang kalah. Bila mintak diulas pasal kekalahan tu, aku tertarik dengan ulasan dia. Ulasan die lebih kurang macam ini lah,

"..Kita kalah takpe ! Kami boleh terima kekalahan tu tapi semangat juang tu kenalah ada. Dia semangat Samurai, kita semangat Hang Tuah. Hidupkan kembali semangat Hang Tuah yang berani dan berjuang habis-habisan !.."

Aku pun tak sure sangat ayat die macam mana tapi lebih kurang macam ini lah ~ Ayah aku pun setuju dengan apa yang orang tu cakap. Aku dengar dia cakap pun berkobar-kobar semangat aku dengan tiba-tiba. Haha ;DDD

Bila pasangan beregu perempuan kalah baru-baru ini, aku update status FB aku macam ini,

"..Argh ~ Sakit hati tengok badminton tadi.."

Dan kawan-kawan aku pun komen jugak. Rata-ratanya kecewa sebab kita kalah. Aku pun kecewa sangat-sangat bila kita kalah. Masa tengah syok-syok cakap pasal game yang baru habis tu, tetiba adalah sorang minah ni die komen macam ini "..Sakit hati tengok badminton. Die buat salah ape dengan awak tu ea.."

Ya Allah ~ Terus aku rasa macam hot giler masa tue ! Siyes ~ Aku rasa macam nak lempang pun ada ! Yelah ~ Mana sifat kesukanan kau wahai minah??!! Kau tak taw ke semua orang tengah syok tengok badminton sekarang ini?! Sekali aku jawab macam ini, "..Dia tak buat apa-apa pun kat saya tapi saya mengharapkan yang terbaik untuk negara saya.." Amik kau !

Kemudian, kawan-kawan aku yang lain pun sokong. Even bakal coursemate aku pun sokong taw walaupun tak pernah jumpa face to face lagi. Haha ;DDD Kepada minah tersebut, tolong pergi tanam semangat kesukanan awak yer?

Siyes ~ Aku memang bab-bab sokong ni memang aku semangat sebab aku pernah wakil cheers untuk pasukan rumah aku. Haha ;DDD Eh tak tipu taw ~ Sebab suara aku memang kuat giler sampai kawan-kawan sekolah lama aku gelarkan aku 'Mai Speaker Box' :p

Kepada sesiapa yang ada peluang untuk tengok Piala Thomas tu secara live, pergi lah ~ Bagi sokongan dekat negara kita. Aku ni tak boleh pergi sebab ada halangan. Kalau aku pergi, memang bersemangat lah pemain-pemain negara kita tu sebab aku memang sukeeeeee sangat-sangat bab-bab cheers ini :)

Oklah ~ Harapan aku untuk Piala Thomas ini senang jer. Bawak balik piala tu ke gengaman tangan kita. Kalau kita kalah pun, pastikan kita kalah bermaruah dan aku harap sangat-sangat semangat juang dalam diri pemain-pemain tu tinggi dan tak mudah menyerah kalah. Heh, senang ker? Haha ;DDD

Love you Malaysia ! :')

p/s : Cheers cheers jugak ~ Sembahyang jangan lupa :)

You Might Also Like

10 comments