Resipi ; Potato Salad :)

by - Wednesday, May 12, 2010


Salam. Aku sakit hati giler tengok beregu perempuan main badminton tadi. Pfft ~ Tapi apa-apa pun, you had done your best ! :)

Bagi mengubat kekecewaan hati, aku nak singgah ke hotel aku tapi line internet macam selloooooowwww jer. Maka aku decide nak update blog. Haha ;DDD

Aku baru perasan aku dah lama tak memasak kat dalam blog nie. Eh eh silap silap ! :p Maksud aku macam tak bagi apa-apa resipi ke kan? Hehe. Dulu aku pernah bagi resipi udang celup tepung dan cupcakes kan? Hehe :)

Ladies and gentleman, please tighten your apron right now because we gonna cook a recipe called potato salad ! Haha ;DDD Please sit and let me talking-talking to you ~ Haha ;DDD Mampus aku kalau cakap macam ini masa interview kerja nanti. Haha ;DDD


Ok lah ~ Mula-mula korang basuh kan kentang tu dulu. Basuh die elok-elok. Pastikan biar bersih betul-betul sebab nanti kita nak makan jugak kan? Hehe.

Dah sudah basuh tu, korang buang kulit kentang tue. Tapi ada sesetengah orang die buat potato salad ni dia tak buang kulit. So terpulanglah kepada korang sama ada nak buang atau tak ~ Hehe :)

Dah sudah buang kulit tue, potong kentang tu kecik-kecik. Sebab nanti cepat sikit masak. Hehe :) Oh ya ~ Pasal bilangan biji kentang tu, terpulanglah kepada berapa individu yang nak makan. Kalau ramai yang nak makan, maka seguni kentang lah diperlukan. Hehe


Lepas dah potong kecik-kecik tu, basuh sekali lagi. Haha ;DDD Aku tak taw kenapa aku basuh sekali lagi tapi yang pasti aku suke tengok kentang kecik-kecik tu berenang-renang dalam air. Wakaka ;DDDD Lepas tu aku main-main kejap dengan kentang tue. Haha

Toskan airnya. Baby-baby kentang *Yelah ~ Kan dah jadi kecik dan comel digaulkan dengan sedikit garam. Jangan letak banyak sangat. Secukup rasa jer. Hehe :) Lepas dah gaul tu, masuk kan dalam periuk :)

Masukkan air sehingga kentang-kentang tu tenggelam. Hehe. Kita akan rebus kentang tu sampai kentang tu jadi empuk dan lembut :)


Sementara tunggu kentang tu jadi empuk, korang boleh potong daun ketumbar, daun sup atau daun bawang untuk digaulkan bersama dengan kentang tadi.

Macam dalam kes aku ini, aku guna daun ketumbar. Eh eh ~ Kalau korang nak guna daun pudina pun ok jugak. Atleast rasa berangin sikit. Haha ;DDD Apa-apa pun, terpulang kepada korang nak letak apa-apa pun :)


Selepas dalam 15-20 minit macam tue, cek lah kentang tue dah empuk ke belum. Kalau aku, aku amik garfu dan cucuk-cucuk die. Haha ;DDD Kalau dah agak-agak lembut tue, korang boleh lah buangkan air die. Kalau tak, biarkan dulu :)


Lepas dah buang air tu, masuk kan kentang-kentang tadi dalam satu bekas. Kemudian taburkan daun ketumbar yang dah dipotong-potong tadi.

And my fav part is, masukkan mayonis kat kentang-kentang tadi. Hehe. Terpulanglah banyak mana nak letak mayonis tue. Kalau rasa sikit, tambah lagi. Hehe :)


Gaulkan kentang-kentang tadi dengan mayonis dan daun ketumbar tu sampai lah jadi messsrrrraaa gituuu ~ Haha ;DDD

Taarrrraaaa ! Potato salad yang sudah siap ! Haha ;DDD

Lepas dah buat ini kan, korang boleh simpan dalam peti sejuk dulu. Esoknya baru lah makan sebab masa tu lah best ~ Sebab kentang tu dah jadi sejuk. Hehe :) Potato salad ni sedap dimakan dengan steak atau lamb chop :)

p/s : Dapat ilham resipi ni masa makan potato salad kat Nando's. Haha ;DDD

You May Also Like

5 comments